Min kille vill inte ha husdjur
08.04.2015
Hej!
Jag vill så gärna skaffa en katt och jag älskar verkligen djur. Men min pojkvän hatar djur över allt annat, vilket ställer till en hel del problem och bråk. Några tips på hur vi löser det här?

Hälsovårdaren-barnmorskan Annika svarar
10.04.2015
Hej! Det låter ju tråkigt att "han hatar djur över allt annat"... Är det faktiskt så illa ställt? Har du fått reda på varför? Har han aldrig haft en relation till djur, dvs aldrig haft husdjur? Eller har han någon dålig erfarenhet ex blivit hundbiten eller sparkad av en häst? Jag tycker ju att han borde kunna motivera sin åsikt.
Jag som älskar djur har ju lite svårt att förstå det här med "hatar djur över allt annat" och tycker det låter tråkigt. Nu vet jag ju inte vilket djur som intresserar dej mest men finns det kanske där rum för kompromisser. Om han ex är noggrann med städningen så kunde ni kanske kompromissa om en kanin i bur istället för en hund? Jag tycker ju också att ifall ni är sambos och delar ett gemensamt hem så borde även era beslut vara gemensamma. Gemensamma på så sätt att båda är villiga till att kompromissa i frågor - inte att ena parten bestämmer allt. Ifall djur är väldigt viktigt för dej så kanske du borde förklara för honom om ditt behov av att ha djur och få rå om och pyssla om någon. Kanske du är uppväxt med djur i ditt hem? Det här blir ju nog en livsstil som jag väl förstår är svår att leva utan. Ofta är husdjur bra att öva sig på att ta ansvar över också innan man skaffar barn! Fast det ville ni kanske inte veta... ;)
Har ni vänner som har husdjur? Ett litet oskydigt besök hos dem så att han får bekanta sig med livet som djurägare kanske skulle få honom på andra tankar? Speciellt om han inte har erfarenhet av djur, utan bara tror och har fördomar... Sen kanske det måste få ta lite tid - min erfarenhet av det manliga könet är att det funkkar lysande om de tror att det är de som har kommit på idén! ;)
En annan möjlighet är ju att du får ditt behov av att ta hand om djur tillfredsställt genom att göra lite volontärarbete. Hundgården och katthuset tar tacksamt emot alla hjälpande händer! Tänkte mej att du kunde fara och gosa (och städa och mata) med katter till katthuset eller att gå ut och gå med och gosa med (och städa och mata) hundar vid hundgården. Eller kanske du har vänner/grannar/bekanta som gärna skulle ta emot hjälp med sitt husdjur? Om du inte känner såna - sänd ut en efterlysning på Facebook eller sätt upp en lapp vid butiken.
Eller måste du helt enkelt bara bida din tid? Du vet den som väntar på något gott... Jättefint om ni kunde diskutera och samtala om dina önskemål - sen är det ju nog klokt att det är ett väl genomtänkt beslut att ta ansvar för ett djur. Det ansvaret sträcker ju sig oftast 24 timmar i dygnet i åtminstone 5-10-15 år framåt i tiden! Och i din ålder ändras livet mycket på den tiden. De flesta omplacerade djur kommer faktiskt från unga personer...
Lycka till - med eller utan husdjur!     Med vänlig hälsning,  Annika  barnmorska - hälsovårdare
(1 hund, 2 katter och 1 kanin-ägare...) :D