Mina tänder
17.05.2017
Har haft bulimia förr brukade alltid spy upp allt jag åt och höll på så i nästan 2 år från o till asså det gick i perioder men har inte spytt på kanske 1 år nu men idag har jag märkt att en av mina tänder längst in har en brun fläck på typ och har försökt googla runt o sånt o tror att det är en frätskada men resten av tänderna är vanliga och även om jag slutat spy så dicker jag mycket läsk mest energidrickor och nu fattar jag att jag måste sluta med det oxå men kan jag göra tänderna bättre på något sett? Äta mågot speciellt eller borsta med något? Tandkrämen jag borstar tänderna med är sån som bleker tänderna och jag vet att det oxå skadar tänderna lite så borde jag sluta med det eller det står ju på tandkrämen att den tar bort fläckar o missfärgningar? Vad ska jag göra för att få starka tänder igen? Ska jag sluta äta allt som är surt? Även frukt o citron o sånt? Baraentjej

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
18.05.2017
Hej.
Jag tycker att det skulle vara bäst om du bokade en tid till en tandhygienist som kunde ta sig en titt på dina tänder. Tandhygienisten är nog bekant med din problematik och har garanterat sett det förut, men jag tror att hen skulle vara bäst på att svara på dina frågor om vilken tandvård och tandkräm som skulle vara bäst i ditt fall, och om det skulle behöva göras någonting åt de beläggningsskador som eventuellt finns på dina tänder så kan hen säkert boka en tid till en tandläkare åt dig.
Så ring till din tandläkarcentral och boka en tid till tandhygienisten.
Kram
Tessi