Mönkkijä
05.04.2023
Jag har en Can-am outlander fyrhjuling och jag undrar vilket körkort man behöver för den. Den går i 60km/h. Jag oroar mig över hur uppkörningen kommer gå ifall jag behöver mopedbilskörkort för den Banan
Rosanna farg

Ungdomsinformatör Rosanna svarar
18.04.2023
Hej!
Ber om ursäkt för att du fått vänta så länge på svar, förstår att det kan vara väldigt frustrerande. Jag har konsulterat med trafikskolan Rönn och dom svarar så här:
Det beror helt på hur den är registrerad. Kolla i registerbeviset!
En del fyrhjulingar kategoriseras som traktorer, och kräver körkort i kategori T
Traktorfyrhjuling i kategori T1b. Fordonets högsta konstruktiva hastighet är max 60 km/h.
Traktorfyrhjuling i kategori T1a och T3a. Fordonets högsta konstruktiva hastighet är max 40 km/h.
En del terränghjulingar får köras med körkort i kategorin AM/121, det vill säga mopedbilkörkort
Lätt fyrhjuling avsedd att framföras på väg i kategori L6e-A. Fordonets högsta konstruktiva hastighet är 45 km/h.
Traktorfyrhjuling i kategori T3b. Fordonets strukturella hastighet över 40 km/h, dock max 60 km/h.
Mvh Caroline/Trafikskola Rönn