När ska man söka hjälp?
05.04.2022
Hej, jag undrar hur dåligt ska man må för att be om hjälp från sjukvården eller t.ex kurator, psykolog? Mått dåligt från och till nu i närmare 1,5 år men känner aldrig att jag sku va tillräckligt ”behov” av hjälp för att nån sku ta de på allvar? Hjälp

Ungdomsinformatör Kix svarar
08.04.2022
Hejsan!
Det är en jättebra fråga du ställer. Jag tycker absolut att om du mått dåligt sådär pass länge så är det dags att ta in hjälp utifrån. Jag vet ju inte exakt vad det är för typ av känslor som trycker dig just nu, men man brukar säga att ifall man har känt sig nedstämd i över två veckor så då börjar det kanske bli dags att prata med någon om det.
Ifall du går i skola och har tillgång till kurator så är det kanske det lättaste första steget till att gå och prata med någon..? :) Kuratorn är ju anställd just precis till sånt här, och tröskeln till att gå dit och berätta om hur man mår så ska vara låg. Till kuratorn behöver man ”inte ens” må dåligt för att gå, utan personen finns där för att vara ett bollplank för ens tankar och känslor överlag. Skolpsykolog är ett annat alternativ som du kan gå till, ifall ni har en sån. Både kuratorn och skolpsykologen kan hjälpa en vidare, ifall man behöver vidare hjälp. Ifall du är obekväm med dessa alternativ så går det också att boka en tid på ens lokala HVC, så utreder de där vart det är bäst att man vänder sig i fortsättningen.
Ledsen att höra att du inte mått så bra på sistone, jag hoppas att det reder upp sig snart <3 Saker kan alltid bli bättre, och det blir de också bara man ger det tid och tar hand om sig själv. En del av att ta hand om sig själv är också att våga be om hjälp när det känns tungt :) Man ska inte behöva gå och bära på en massa ensam. Kom ihåg att man inte heller ska börja jämföra hur man själv mår med hur någon annan mår! Ifall man känner att man har det tungt så då är det så, oavsett hur livet i övrigt ser ut eller hur andra runtom en mår.
Hoppas du får hjälp och du börjar må bättre snart!
Kram, Kix