Näsblod när jag tränar
15.05.2017
När jag springer oavsett om det är ute eller på löpbandet så börjar jag få jätteont i huvudet och det känns typ som om jag har för mycket syre i huvudet eller i hjärnan typ som om det är för mycket luft där och då känns det som om jag kommer börja blöda näsblod och ibland så gör jag det. Vissa gånger kan jag ignonera det o fortsätta men ibland känns det som om det är för mycket i hjärnan och då känns det som om jag ska svimma. Hållt på så 1 vecka nu och nu är det andra veckan det är såhär. Jag är inte förkyld eller sjuk så vad är fel och är det farligt eller kan jag fortsätta träna? När jag inte tränar brukar det kännas som om jag inte kan äta häller Nora

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
16.05.2017
Hej.
Huvudvärk och näsblod då du springer är nog symtom som är värda att ta på allvar tycker jag. Jag rekommenderar att du talar med en läkare om saken.
Det kan ju bero på en massa olika saker, och behöver inte nödvändigtvis betyda att det är allvarligt. Men om du känner att du får huvudvärk och det känns som att du håller på att svimma så skall du nog sluta springa och sätta dig ner. Om det känns som att du inte kan så är det också ett symtom värt att kolla upp, eftersom du naturligtvis inte kan fortsätta springa och träna som du gör om du inte äter.
Ring och boka en läkartid så att en läkare får ta ställning till dina symtom.
Kram,
Tessi