Navelpiercing
22.02.2023
Hej!
Jag gjorde navelpiercing för en vecka sen på piercingstudio. Den har varit öm och lite röd fram tills igår men igår började den göra riktigt ont och mycket rodnad. Huden mellan är hård. Idag är det mycket rött/orange var/någon vätska som kommit vid den stora kulan och gör fortfarande ont. Runt den lilla kulan är det rodnad.
Jag rengör minst en gång per dag med varmt saltbad (från apoteket).
Är det normalt? Orolig

Ungdomsinformatör Kix svarar
02.03.2023
Hejsan!
Tack för din fråga, ursäkta att du har fått vänta ett tag på svar.
Navelpiercingar är en aning ökända för att bråka, speciellt i början av läkningstiden. Det att den är öm och lite röd efter en vecka är normalt, men det ska inte göra riktigt ont, det tyder på att det råder någon typ av inflammation eller infektion kring den – speciellt ifall området känns varmt, svullet, och det kommer var därifrån.
Bra att du tvättar med varmt saltbad, det ska du fortsätta med, både morgon och kväll; gärna att du har den i blöt i saltvattnet i många minuter. Exempelvis kan du sätta det varma vattnet i något typ av snapsglas eller annat litet glas som du sen trycker mot naveln så att vätskan hålls i glaset. Om man samtidigt typ tittar på TV eller skrollar på telefonen för att låta tiden gå så kan man lätt ha det i typ 10 minuter och bara låta det sköta sig självt medan :)
Eftersom din piercing bråkar lite extra just nu så skulle jag också rekommendera att tvätta med någon typ av antiseptiskt medel, som du hittar exempelvis på apoteket. Det kan man bra göra – så länge som man också använder saltvattenbad under samma period. Använder man endast antiseptiska medel som tvättmetod utan att också badda med saltvatten så kan det torka ut området kring piercingen för mycket.
Ifall du sväller upp så mycket kring din navel att smycket blir för kort och blir spänt så bör du gå till din piercare och byta till ett längre smycke. Se till att smycket är av ett rent material, helst av titan.
Navelpiercingar kan vara knepiga att läka eftersom det är så mycket rörelse i det området. Så tänk på att nu under läkningstiden inte göra exempelvis sit-ups eller andra rörelser där magen blir ”ihopknycklad”, utan håll magen så rak och stilla som det går.
Sen har vi också anatomiska frågor – jag har ju inte sett din navel så jag vet inte hur den ser ut eller vad som passar till dej, men navelpiercingar kan av rent anatomiska skäl vara svåra att få att hållas för vissa. Ifall man inte har en tydlig ”kant” att pierca i så kan detta också göra att piercingen får svårare att läka och blir en mera typisk ”surface piercing” (som också kan läka bra, men kan vara lite knepigare). En del människor har ingen kant på övre sidan naveln, men kan ha på den undre sidan, i vilket fall man kan pierca på undre sidan naveln istället.
Ifall du fortsätter att kämpa med din navelpiercing men så småningom konstaterar att det inte passar för din kropp men du ändå vill ha ett smycke där – så går det också att överväga att ta en så kallad microdermal ovanför naveln.
Jag hoppas dock att din piercing slutar bråka snart och läker bra så att du får behålla den :) Far gärna och visa upp den för din piercare, så kan hen ge bättre råd än vad jag kan när jag inte ser den!
Mvh, Kix
Piercare