Normalt att prata för sig själv?
06.02.2024
Är det normalt att prata för sig själv? Alltså jag menar inte typ en mening då och då, utan verkligen prata. Jag säger de flesta av mina tankar högt, bra eller dåliga. Det är som att jag skulle berätta åt någon osynlig person det mesta jag tänker.
Jag vet inte varför det är så här, jag har gjort det sedan jag var barn. Det känns så naturligt att jag oftast inte tänker på det, men ibland så säger jag något för högt så att min bror kommer och fräser åt mig att vara tyst och då börjar jag alltid undra om jag inte är helt galen. Jag vet att det är irriterande, och jag tror knappast att någon är så sugen på att bo med mig heller. Men jag kan inte sluta. Jag har försökt gå en dag utan att prata för mig själv men det går inte, jag blir galen om jag måste vara tyst hela tiden. Jag har aldrig hört talas om någon annan som skulle göra det här och jag undrar om inte jag har någon psykisk störning eller något. The narrator
Rosanna farg

Ungdomsinformatör Rosanna svarar
07.02.2024
Hej!
Du behöver inte alls oroa dig för att det skulle vara något fel på dig bara för att du talar högt för dig själv. Det är faktiskt inte alls ovanligt och något som många människor gör. Eftersom det är något du gjort sedan du var barn är det helt enkelt en gammal vana som följt med dig under livet.
De flesta människor på jorden har en "berättarröst" i huvudet som talar om för dom vad dom hör, ser, känner, tänker och upplever. Det är inte alls konstigt att den rösten kommer ut när man är för sig själv. Om rösten redan finns i huvudet skadar det ju inte att den kommer ut ibland när man inte har någon annan att tala med. Det är ju ett bra sätt att hålla sig själv sällskap och kan kännas tryggt och mindre ensamt.
På basen av det du skriver ser jag inga som helst tecken på någon psykisk störning. Skulle du prata med någon annan som bara du kan se eller om du skulle tro att det är någon annan person inom dig som talar skulle det kanske finnas skäl att kolla upp det med någon professionell men i ditt fall är det bara du som talar högt för dig själv och det är helt normalt och inget att oroa sig för.
Du ska inte ta någon stress i förväg över att ingen kommer vilja bo med dig i framtiden. Det finns många människor som precis som du, talar högt för sig själv. Det är bara att vara ärlig och äga sitt beteende. När det blir aktuellt att flytta ihop med någon vän eller partner kan du förklara att du talar för dig själv och att dom ska säga till ifall du t.ex. talar för högt och behöver vara lite tystare. allvarligare än så är det inte. En riktigt klassisk mening bland många par som bott ihop en längre tid är: "Pratar du med mig eller pratar du för dig själv?". Det visar ju på att det är ett väldigt vanligt fenomen. Du behöver alltså inte oroa dig. Du är normal!
Kram,
Rosanna