öh...jo..
06.03.2014
Hejsan. Har en rätt så pinsam fråga, men nåja... Har kollat upp porr och sådär. Det är väl olagligt då man är mindreårig. Vem är det som kan kolla upp att man kollat? Och vem är "internetleverantör"? Hur stor är chansen att man blir fast? Är en "fin flicka" elr vad man nu skall säga. Och hur är det om man kollar upp det på youtube? Eftersom jag är så osäker på om man kan bli fast elr inte så försöker jag hitta saker på youtube som kommit upp rätt så nyligen så att de inte har hunnit sätta åldersgräns på det. Gör jag något olagligt då om jag kollar? Har nån mindreårig i Finland blivit fast för det, och vad har hänt i såfall?

Ungdomsinformatören Liselott svarar
07.03.2014
Hej!
Jag skickade din fråga till vår polis Mikael igår, men han har inte svarat ännu. Tänkte det skulle vara bra att få info om lagar och regler av honom sådär överlag också, så kunde vi laga en faktasida här på Decibel om vilka lagar och regler som gäller för porr och hur det funkar i praktiken. Orkar du vänta över helgen, så har Mikael säkert svarat då? Hursomhelst behöver du troligen inte vara så orolig - egentligen är det ju mera de som gjort porrsajten som begått ett brott som gjort så att underåriga kan se porren. Det är väl framförallt de som borde stängas ner, bestraffas eller utredas.
Hälsar ungdomsinformatören Liselott
Hej igen!
Inget svar från Mikael än, men nu har jag också skickat din fråga till våra tre sexualrådgivare för att se om de vet! Hoppas du orkar vänta lite till?Jag har också plöjt igenom nätet och inte hittat något om att minderåriga skulle ha bestraffats för att ha sett på porr, men här var annars en bra artikel om VARFÖR unga inte borde se på porr:
http://svenska.yle.fi/artikel/2011/09/03/porr-forbjudet-under-18-ar
Hälsar Liselott
Hej igen!
Verkligen bra att du frågade om det här, för det verkar nog vara lite luddigt om vad som verkligen gäller. Har nu funderat med sexualrådgivarna och fått fram lite fakta:
Att KÖPA porrFILMER är åtminstone olagligt om man är under 18 år. Men där är det väl lite samma som med tex tobak, det är försäljaren som straffas ifall han/hon sålt åt en minderårig. Medan alla över 15 år får KÖPA porrtidningar. Den åldersskillnaden beror tydligen på att bilder som inte rör sig, inte har ljud osv inte anses lika skadliga för de som ännu utvecklas. När det gäller rörliga bilder, porrfilmer och videoklipp med pornografiskt innehåll på nätet, så finns det nog de som övervakar att de som upprätthåller sajten försöker se till att minderåriga inte ser den. Men eftersom de flesta av de här sajterna nog har typ en fråga när man går in på sajten i stil med "Jag är över 18 år", så har de mer eller mindre ryggen fria. De kan ju inte egentligen kolla heller hur gammal besökaren på sidan är.
Vad vi vet har alltså ingen mindreårig blivit "fast" av någon myndighet för att ha tittat på porr på nätet (däremot nog för att ha ägt olagligt material, se nedan). Det handlar kanske mera om att föräldrar kommit på unga genom att ha kollat sidhistoriken i webbrowsern och liknande. Därför kan du nog lugnt se på tex YouTube-klipp som ännu inte fått någon åldersgräns.
Men sedan är det en helt annan sak om porren i sig själv är olaglig, tex för att den innehåller barn, djur eller våld. Då kan nog även en sidas besökare spåras via IP-adresser och internetleverantörer. Det är den typen av fall man brukar läsa om i tidningen, typ "Pedofilhärva sprängd i...Över xx fimler med barnpornografiskt material beslagtogs..."
Internetleverantör är den som du betalar för att ha tillgång till nätet, tex här i Österbotten är Anvia, Sonera, DNA och Elisa/Saunalahti vanliga. De erbjuder ofta olika barn-inställningar eller tonårsinställningar till sina olika abonnemang, alltså stoppar olika sajter tex så att barn inte i misstag ska kunna se porr. Alltför få föräldrar använder det här, så det är hur vanligt som helst att typ en 8-åring snubblar över porr när hen googlar på vadsomhelst. Smarta porrsajter har nämligen ställt in så att man kan halka in till dem även om man söker på ord som "cute puppy".
Hursomhelst, oavsett, så finns det en superviktig sak att komma ihåg när det gäller porr. I´ts not real! Alltså den beskriver inte verkligheten, utan är bara fantasier och skådespeleri för att underhålla och upphetsa - och tjäna pengar på folks kåthet. Lite som med att köra bil i actionfilmer, så ska man absolut inte tro att det är verkligt, att sex faktiskt ska se ut så där och fungera så där. Gör man det, så kommer man nog att få stora problem i sitt eget sexliv, eftersom stora delar av det som händer i porrfilmer inte funkar i verkligheten. Tex ger många av de ställningar och de "tekniker" som används där absolut ingen orgasm åt en tjej - skådisarna  fejkar för att göra säljande material. Tjejer är inte konstruerade så att de där grejerna de gör på riktigt skulle ge njutning - tex tycker 92% att analsex är fruktansvärt smärtsamt eller bara obehagligt och använder det inte som en del av sina sexliv. Och ungefär en femtedel av alla tjejer KAN inte få orgasm om inte klitoris stimuleras samtidigt. Plus att om man ser sig själv som en porrskådespelare får man nog problem med självrespekten, att man objektifieras och i värsta fall utnyttjas... och alltså missar en hel massa njutning bara för att man "lärt sig fel". Redan bara att tro att man måste se ut som porrstjärnorna för att accepteras eller tillfredsställa någon har orsakat så himla mycket komplex och dåligt självförtroende bland unga idag att vi skulle kunna skrika högt! Vet du tex hur himla många frågor vi får av tejer som fått problem av att de rakat bort könshåret ("porslinsf*tta" ger betydligt fler svampinfektioner, hudinfektioner (tex hårstrån som börjar växa inåt) och mycket högre smittorisk för könssjukdomar) - ännu en idiotisk trend från porrvärlden?
Om man däremot har fått en ordentlig sexualkunskap om hur sex funkar på riktigt, om man enligt mediakunskap förhåller sig kritisk till porrfilmernas sanningshalt och är medveten om att det bara är underhållning, DÅ kan porren bli lite som en extra krydda, lite uppiggning och upphetsning i det egna sexlivet. Eftersom porrden ofta beserar sig på "förbjuden frukt"-temat, så är det lugnt så länge man själv klarar av att skilja på fantasi och verklighet. Akta bara att du inte "programmerar" din egen kåthet till att bara väckas av porr, alltså att du blir beroende av porren för att bli upphetsad. Då kommer du att ha så mycket svårare att bli uppetsad av annat, tex en verklig partner sedan - så använd egen fantasi också och variera dig när du tänker på sex, onanerar osv.
Hälsar ungdomsinformatörerna Liselott och Lena
Hej på dig!
Internetleverantör är någon som erbjuder tillgång till internet, såsom Anvia, Sonera eller dylik.
Du kan fritt kolla porr på internet trots att du är 16 . Vad du kollar, är din privat sak. Ingen har rätt att gå och kolla upp på vilka sidor du har surfat. Jag pratade med en bekant polis, som berättade detta, och även att polisen kollar upp dator enbart om de har skäl att misstänka något kriminellt, såsom porr som innehåller barn, eller om man delat vidare sådana sidor eller annat kriminellt. Om din internetanslutning ägs av dina föräldrar, eller din dator egentligen är deras, kan det ju hända att de kollar vilka sidor du surfat på. Bara en sak att tänka på.
Men kom ihåg att internet ger en väldigt overklig bild av vad sex i verkligheten är! Sex är något vackert som är värt att vänta på, tills man har någon som man litar till 100% på och allra viktigast, att du känner dig själv färdig.
Dela aldrig bilder på dig själv, inte heller privata uppgifter om var du bor eller sånt. Det finns alla sorters typer där, som ljuger om vem de är eller hur gamla de är.
mvh, sexualrådgivare Kristiina