Örat gör ont
20.07.2023
Hej Decibel, hoppas ni har en bra sommar! Jag är lite fundersam, då mitt vänstra öra har börjat göra väldigt ont när ja snurrar på det örhänget. Idag när jag skulle byta örhänge så fick jag inte igenom det först och det tog riktigt sjukt när jag försökte lägga igenom det. Efter der började mitt öra göra ont när jag snurrar osv. Min mamma behövde hjälpa mig för att få igenom det. Det är ett vanligt örhänge där nere på det "vanliga" stället och tog hål för ca 3 månader sen. Min mamma sa att det kan vara någon klump eller något (minns inte rikrigt vad hon sa) i tunneln? Hon sa då att man kan få ut det/klämma ut det? Har inte känt om det är en klump där då der tar sjukt vid beröring. Har hadd hål i öronen en gång tidigare men lät de växa ihop när der inte blev bra och tog väldigt sjukt, tror jag hade något liknande i örat då. Första gången jag tog hål i öronen och lät hålen växa ihop tog jag tyvärr med pistol men andra gången gick jag och tog med nål. Vad kan det vara som gör ont och hur får jag bort de? Förlåt för roddigt skrivande är inte bra på att förklara :) Örat

Ungdomsinformatör Kix svarar
31.07.2023
Hejsan!
Tack för din fråga, hoppas att du också har en fin sommar (förutom att öronsnibbarnas piercingar bråkar). :)
Det första som du behöver göra är att sluta snurra och röra på örhänget, det irriterar troligen piercingen, och när man rör i smycket med fingrarna så kan det komma bakterier in i piercingen som orsakar problem.
Denna period av året kallas ibland för ”rötmånad” för att luften är fuktig och varm och då trivs olika bakterier och mikrober att växa. Detta kan leda till att sår har svårt att läka, eller att mat blir dålig fort. Så även på grund av timingen så är det bra om du låter bli att röra vid piercingen nåt extra.
Det finns en myt om att man skulle behöva snurra på smycket så att det inte ska ”växa fast”. Det här stämmer inte, när du har tagit hål med nål så går det bra att bara låta smycket vara (men annars försöka sköta hygienen runt det). När man tvättar området eller är i duschen så kan man försöka massera lite så eventuellt gegg kommer bort.
Ifall det är så att det finns en klump vid ditt öra så kan det exempelvis bero på en irriterad talgkörtel.
Oavsett problemets orsak så skulle jag rekommendera att du behandlar din piercing med en varm saltvattenlösning. Det drar ut bakterier, tar ner på svullnad, och lugnar området genom att neutralisera PH.
Du gör så här:
Koka upp 2 deciliter vatten. Blanda i en fjärdedels tesked havssalt. Det ska alltså inte alls vara mycket salt, men det måste vara HAVSsalt, som inte innehåller jod.
När denna vätska ännu är varm men inte så du bränner dig – lägg den i ett litet glas, exempelvis ett snapsglas. Doppa ner hela öronsnibben i glaset och sitt med det så i flera minuter, gärna i 5 minuter om du bara har tid. Gör detta morgon och kväll tills örat känns bättre.
Ifall ni har någon typ av antiseptisk lösning (tvättlösning för sår och sånt) hemma så kan du tvätta med det också ibland – men det ska inte användas för mycket, och endast ifall man också håller på med saltsköljning. Använder man för mycket antiseptiska produkter så kan man torka ut området så att det bara blir mer problem.
Tänk på att också byta kuddfodral tillräckligt ofta nu medan örat bråkar, för att hålla det fritt från bakterier så att det inte i misstag överförs också till andra örats piercing.
Sen sist och slutligen så är det också bra att se över vilka material ens örhängen består av. Vissa människor kan vara känsliga mot exempelvis nickel, och därför behöva rena metaller, till exempel titan.
Lycka till, jag hoppas din öronpiercing läker som den ska snart och du slipper framtida problem!
Kram, Kix
Piercare