Patientjournal
27.11.2017
Hej!
Jag undrar ifall man får läsa hela sin patientjournal någonstans eller om man kan få tag på den på nåt sätt. Hur får man tag på den, ifall man får? Kan man fråga vid sjukhuset till exempel? Jag vet att kanta-sidorna finns, men där finns ju inte hela livet, utan bara sen typ 2014 eller 2015. Skulle så mycket vilja läsa allting som skrivits ner i min journal och alla diagnoser och sånt.. känns ju lite konstigt ibland att sjukvårdspersonal kan läsa allt men att man själv inte skulle få det...? Har inget jag MÅSTE veta, men skulle bara vara intressant. Undrar

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
01.12.2017
Hej,
Ja, du har nog rätt att läsa dina egna papper, men problemet är kanske främst att det inte finns något ställe där allting skule finnas samlat. Olika ställen d.v.s. hvs, studerandehälsovården och centralsjukhuset har alla olika datasystem, och den information som skrivits innan år 2004 finns inte nödvändigtvis införd på dator överhuvudtaget. Så man måste be om sina uppgifter på alla de olika ställen man har blivit vårdad. Det samma gäller om man t.ex. vill ta reda på vilka vaccinationer man har fått så finns vissa (de du fick som barn) sannolikt på hemorten, medan de du fick under studietiden kan finnas i ett annat system.
Om du vill få tag på allting så får du leka lite detektiv och kontakta de olika ställena för att beställa dina papper. Det kan också vara bra att alla dina papper finns samlade på din hemort, så om du har vårdats t.ex. på ett sjukhus så kan du be din egen hälsocentral beställa alla dina papper dit.
Lycka till.
Kram
Tessi