Piercing
16.06.2014
Jag har tänkt på att laga en piercing i ögonbrynet men jag får inte riktigt för mina föräldrar. Så får man laga en piercing utan föräldrarnas tillstånd? Eller måste man vara 18 för det? Jacke

Ungdomsinformatören Liselott svarar
Praktikant vid Decibel Angelica svarar
19.06.2014
Hej Jacke!
Det där beror mycket på vilken piercingstudio du besöker. Vissa har 18 års åldersgräns och andra har 16 - men de allra flesta med 16 års åldersgräns vill ha ett skriftligt intyg från föräldrarna att du får pierca dig. De finns nog också de som inte kräver intyg, tex för att förhindra att unga "tar saken i egna händer" och piercar sig själva. Då kan det hända att man råkar träffa nån nerv och det kan vara direkt farligt - och orsakar mycket onödigt lidande. Det kan leda till förlamning och ärr tex.
Alltså, vårt råd är nog att prata ännu mer med dina föräldrar. Om du nu går och piercar dig utan att de vill det så kan det lätt hända att du tappar deras förtroende. Det skulle vara såå onödigt, för då kan det ta en stund innan de litar på dig igen och det kan påverka andra delar av ditt liv också. Tex så att när du frågar om du får göra något så tänker de tillbaka på den här händelsen och litar inte på dig. Tillit är en av de allra allra viktigaste sakerna i ett förhållande, också det till föräldrarna.
Så sätt dig nu ner en gång till med föräldrarna och prata. Försök att inte bli arg på dem även om det känns som om de inte lyssnar. Håll dig luuugn, berätta att du kommer att ta hand om din piercing på bästa sätt, läs på om hygienen vid piercingar osv. Presentera dina argument för dem och visa att du själv kan ta ansvar för det här. Visa att det inte bara är ett "infall", att det är något du tänkt igenom ordentligt och förstår konsekvenserna av.
Lycka till!!
hälsar ungdomsinformatören Liselott och storasyster/sommarjobbare Angelica