Porr??
14.07.2015
Hej, alltid då jag kollar på porr (vilket är ganska sällan) så kollar jag bara på porr mellan två män. Varför gör jag det? Jag är varken homosexuell, bisexuell, transsexuell eller något liknande. Jag är heterosexuell. Men varför kollar jag på bögporr då? De är nästan bara då jag blir kåt. Och sen så undrar jag om porr är gratis att kolla på? Så att det inte dyker upp någon räkning mitt i allt att jag har kollat på porr liksom. Anonyma jag

Ungdomsinformatören Liselott svarar
15.07.2015
Hej Anonyma du!
Vet du, att kolla på homosexuell porr fastän man själv är straight verkar inte alls vara så ovanligt som man kunde tro. Jag hörde om det senast på sexologikursen på universitetsnivå som jag gick i våras med svenskfinlands "guru" inom sexualfostran, Suss Åhman. Vi har också fått sådana frågor hit förr och då har såväl våra sexualrådgivare som verksamhetsledaren för Regnbågsankan rf svarat att det är normalt och inget ovanligt och framförallt att bara för att man gillar att se på bög- eller lesbisk porr behöver det inte alls betyda att man själv är tex bi eller lesbisk.
Se, speciellt när man fantiserar och dagdrömmer om sex, exempelvis när man onanerar, så är de egna gränserna betydligt vidare. Man är friare i fantasin, modigare, men kanske också mer kräsen (väljer bara de bästa scenerna, eftersom man ju strävar efter att bli tänd). Man kan mycket väl tänka på personer eller fantisera om saker som man aldrig skulle kunna föreställa sig att vara med eller göra i verkliga livet, kanske inte ens vilja göra. Och kanske är det just skillnaden som är så upphetsande, kanske en med en smak av omöjligt eller förbjudet eller osannolikt romantiskt eller kinky. I fantasin är allt möljigt och allt tillåtet - och det är privat, ingen har med det att göra vad man funderar på i sitt eget huvud. Där är vi fria och våra tankar behöver vi inte ha dåligt samvete för eller skämmas för!
Människan har för det allra mesta en hård egen moral, skarpa gränser vad just hen kan tänka sig att göra i verkligheten eller inte och tar oftast mycket hänsyn till vad andra eller partnern skulle tycka. Visst finns det de som verkligen skulle göra de saker som de drömmer om - både de som gör det när det är okej enligt den allmänna moralen och enligt partnern och de som skiter i vad andra tycker (våldtäktsmän, pedofiler osv). Men de allra flesta människor gör nog alltså skillnad på vad de är villiga att drömma om och vad de verkligen skulle göra.
En liten varning dock när det gäller både porr och vad man gör för att bli tänd. Om man alltid tar till samma knep för att bli tänd (tex bögporr nu), eftersom man vet att det funkar, så vänjer man sin kropp med att bli tänd på bara det. Det kan göra det svårare att tända på andra saker, personer eller stimulans. Så försök att variera dig själv, pröva en massa andra saker när du vill bli tänd och använd fantasin till att upptäcka, utforska och utveckla ditt eget sexliv. Det breddar dina möjligheter till ett rikare sexliv senare också.
När det gäller porr så har det konstaterats att den kan påverka hjärnan lite på samma sätt som en del droger. Man får lätt en kick i njutningscentrum i hjärnan (hormonet dopamin) av att se på porr, det är liksom en konstgjord väg att snabbt bli mycket tänd. Men efter ett tag så vänjer sig hjärnan vid den typen av stimulans, den blir bedövad. Då ökar man ofta på dosen porr för att bli lika tänd som förr, eller börjar se på grövre eller mer chockerande porr för att nå samma kick som förr. Till slut kanske man inte kan tända på andra, "vanliga" saker som exempelvis verkliga människor. Man kan också bli så pass beroende att det påverkar ens eget liv negativt, tex att man väljer bort att hänga med kompisar för att istället fara hem och kolla på porr och onanera. Vissa kan få riktigt abstinensbesvär efter njutningskicken.
Dessutom så är ju faktiskt porr belagd med 18 års åldersgräns! Det är olagligt enligt Finlands lag för dig att se på porr, oavsett vilken sort det är frågan om. Den lagen finns till för att skydda unga från sådant som kan skada dem, och som du ser ovanför är porr faktiskt inte så ofarligt som den pengasugna porrindustrin vill få folk att tro. De gör ju såklart allt för att folk ska bli beroende av att titta på deras produktioner och produkter. Även om det ser ut att vara gratis, så tjänar de nog pengar på att du tittar, bland annat genom reklamintäkter för reklamrutorna på sajterna, genom att deras samarbetspartners pop-up-fönster när du tittar osv. Var också väldigt försiktig med var du klickar, för rätt som det är har du accepterat något erbjudande eller gjort något annat som kostar. Det är dock producenterna av porren som ska se till att underåriga inte kan se deras material, men det finns det ju miljoner vägar runt, eller hur. Det är alltså inte du som straffas för att du sett på porr, utan det är de som borde ha tagit sitt ansvar.
Slutligen: försök att se din sexualitet som en lång upptäcktsfärd där du bara just och just börjat på. Att du tycker att du inte blir kåt av annat än bögporr just nu kanske inte alls stämmer - du kanske bara inte upptäckt och utvecklat smaken för miljoner andra saker än? Det är som att tro att bara rågbröd är gott för att man aldrig smakat wienerbröd eller tortillaplättar eller jullimpa - eller inte gillade dem första gången man smakade dem, tex för att man var för kulinariskt oerfaren för att uppskatta smaken.
Hälsar ungdomsinformatören Liselott