Postnummer
26.01.2017
Jag undrar hur de kommer sig att man ibland skriver Vasas postnummer som 65100 och ibland 65101? Kan en stad ha flera postnummer och varför?
Praktikanten Fanny svarar

Ungdomsinformatören Liselott svarar
26.01.2017
Hejsan!
Det kan vara lite olika post nummror för olika områden. Det finns till för att man lättare skall hitta adressen. Inom en kommun eller stad kan alltså olika bostadsområden/stadsdelar eller byar ha olika postnummer, även om de oftast börjar på samma siffror. Exempelvis så hör Sundom till Vasa men har postnummer 65410. Samma system har alla kommuner. Så gott som alltid slutar dock områdenas postnumror på en 0:a, då det inte gör det så är det så gott som alltid frågan om att man istället för gatuadress använder en postbox för exempelvis en myndighet eller firma. Exempelvis Åbo Akademi har en gatuadress och postnumret 65100 Vasa, likaså hälsovårdscentralen på Kyrkoesplanaden, men när man skickar post till dem, så kan man istället skriva PB [förkortning för postbox, och en siffra efter det, tex 133 för ÅA om jag minns rätt], 65101 Vasa för dem båda. Oavsett om man använder PB eller gatuadressen, så kommer nog posten fram.
Hälsningar. Fanny och Liselott