Prata med någon
02.11.2016
Hej!
Jag har länge funderat på dett amed att prata med någon, har pratat med kurator på skolan innan men tycker det var sämst.
Känner att jag måste prata ut om allt, vart vänder jag mig? Är 18 och känner att jag vill/behöver prata om allt går det?
Vart ska jag börja???? förvirrad själ

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
07.11.2016
Hej.
Om du känner att du vill tala med någon så tror jag absolut att du skall lita på den känslan, och bara för att kuratorn på skolan inte var rätt person innebär ju inte att det inte skulle finnas nån som kan hjälpa dig att reda upp dina känslor.
Jag känner ju inte riktigt till vilken service det finns på din hemort, men du kanske kan börja med att tala antingen med din skolsköterska eller med någon på ungdomsmottagningen? De skulle antagligen ha bra tips på vart du kan vända dig för att få hjälp.
Ibland är det tyvärr svårt att hitta rätt person att vända sig till för att man skall få tala ut, och det kan kännas tungt att man måste jobba så mycket för att få den hjälp man behöver. Men jag hoppas att du orkar fortsätta kämpa ett tag till, tills du hittar nån som kan lyssna och ge dig verktyg att hantera allting du går omkring och tänker på.
Många kramar,
Tessi