Prata med någon
09.08.2023
Hej!
Jag skulle vilja börja prata med en terapeut/psykolog (vet inte vad skillnaden är). Har funderat på det länge men vet inte hur man ska göra. Kollade att det är jättedyrt att boka tid själv och har inga sådana pengar. Jag mår bara sämre och sämre och vill prata med någon professionell före det har gått för långt. Hur ska jag göra? Kan man få gå gratis eller billigare eller kan man få något stöd eller remiss?
Lila Kaki

Ungdomsinformatör Lila svarar
11.08.2023
Hej,
Tack att du skriver in. Det är jättefint att du reflekterat kring ditt eget mående och funderat på att söka hjälp, det är det första steget mot att må bättre.
Du funderar vad skillnaden mellan en terapeut och en psykolog är. Den största skillnaden mellan dem är inriktningen samt de behandlingsmetoder man använder. En terapeut jobbar generellt mera mot ett bestämt mål, medan en psykolog tenderar att fokusera mera på de bakomliggande orsakerna för problematiken. Båda är professionella inom sitt område och begreppen går också i en viss mån in i varandra. Den ena är alltså inte nödvändigtvis bättre eller sämre än den andra.
Det finns flera tjänster som erbjuder hjälp och stöd helt gratis utan remiss. Ifall du studerar eller är inne i arbetslivet kan du ta kontakt till studerande- eller arbetshälsovården. De har också mentalvårdstjänster och erbjuder samtalsstöd med professionella. Där kan du diskutera möjligheten för Rehabiliterande psykoterapi, som du kan få ersättning för från FPA. För att vara berättigad till det behöver du ett B-intyg, som du kan få av en läkare eller en psykiatriker. Du kan läsa mera om det HÄR.
Ungdomsstationen Fiilis erbjuder samtalsstöd och rådgivning för unga i åldern 12–29 år. Servicen är frivillig, avgiftsfri och konfidentiell. Du behöver ingen remiss. Du kan boka tid genom att ringa eller skicka ett SMS till 040 805 1216.
Man kan må dåligt på många olika sätt. Ifall det är så att du också har utmaningar med mat eller ätandet så kan du ta kontakt till Fredrikakliniken. Deras service är avgiftsfri och kräver ingen remiss. Du kan ta kontakt genom att ringa 050 436 7468 (mån-tors) eller 046 923 5382 (mån-fre). Du kan också skicka ett textmeddelande med önskan om att bli uppringd.
Ifall du känner att det är utmanande att boka en tid eller veta hur du kunde gå vidare finns det uppsökande ungdomsarbetet i din hemkommun där för att hjälpa dig. De kan hjälpa med att exempelvis boka tider eller att hitta ändamålsenliga tjänster för just dig. Deras service är frivilligt, avgiftsfritt och konfidentiellt. Du hittar deras kontaktuppgifter genom att skriva ”uppsökande ungdomsarbete + din hemkommun” i sökfältet på Google.
Jag kan också rekommendera Ärligt talat-chatten där du kan chatta anonymt med en psykolog. Psykologen är på plats varje måndag och torsdag kl. 9-12 och kl. 19-22. Du hittar chatten HÄR.
Det finns hjälp att få, du är inte ensam <3
Hoppas det här var till någon hjälp!
Styrkekramar, Lila