Presentationspanik
06.03.2024
Jag har snart en presentation i skolan. Det är en grej som vi jobbat med ganska länge och det är en lång presentation. Problemet är att jag inte kan presentera. Jag är redan blyg och dålig på att prata med folk annars bara två och två, och att prata inför hela klassen går bara inte. Jag pratar jättetyst och stammar och kan inte titta på publiken. Då får jag förstås usla betyg för presentationen för att jag inte kan framföra den. Just måste vi framföra en argumentation i svenska och det gick skit. Dessutom måste vi välja ämne själv och jag är rädd att folk ska tycka att ämnet jag valt är fånigt eller nördigt. Förra gången jag valde något som jag faktiskt tyckte om och var intresserad av fnissade folk hela tiden under presentationen. De kanske fnissade åt något annat men det var ändå hemskt pinsamt. Efteråt mår jag illa och blir irriterad på mig själv för att jag har så svårt att prata inför folk. Nästan alla andra i klassen kan presentera självsäkert och bra och ingen skrattar. Hur ska jag klara det här? INTE en framtida motivational speaker
Lila Kaki

Ungdomsinformatör Lila svarar
12.03.2024
Hej,
Tack att du skriver in. Jag kan bra förstå de känslor som presentationen väcker i dig. Du är långt ifrån ensam med det du känner. Det är svårt att stå framför en grupp människor och presentera eftersom man är så sårbar då man hamnar stå där ensam. Det är helt normalt att man känner sig osäker och obekväm att tala framför folk, även om det verkar som att alla andra kan presentera självsäkert vågar jag ändå påstå att de allra flesta är nervösa inför att stå framför klassen. Det är absolut inget fel på dig, vi alla fungerar olika och reagerar olika på exempelvis nervositet. Jag är ändå jättestolt över dig som vågat framföra en argumentation i svenska även om det inte blev det resultat som du önskade. Det visar otrolig styrka och mod att du trots allt gjort det som kändes utmanande och obekvämt för dig. Jag hoppas att du kan vara stolt över dig själv och ge dig själv en klapp på axeln <3
Jag tycker att det är väldigt moget av dig att du kunnat resonera att även om andra i klassen fnissade under din senaste presentation så finns det en chans att det handlade om något helt annat än din presentation. Det är trots allt inte okej att fnissa under någon annans presentation oavsett om det handlar om presentationen eller något helt annat. Då någon annan framför en presentation behöver man visa respekt till den som presenterar genom att lyssna, även om man inte själv är så intresserad av det ämnet som presentationen handlar om. Jag hoppas att din lärare tog tag i fnissandet då det inträffade under din presentation. Om läraren inte gjorde det kan det givetvis bero på att läraren inte såg det hända och då skulle det vara jätteviktigt att du skulle kunna berätta åt en vuxen om det som inträffade. Det att andra fnissar då du presenterar är inte okej och du ska inte behöva bära på det ensam.
Har du någon trygg vuxen i din skola som du kunde tala med och tillsammans fundera på olika lösningar på det här? Kanske du kunde framföra den här presentationen för en mindre grupp så att du inte skulle behöva tala framför hela klassen? På basen av det du skriver tolkar jag det som att du inte ännu har talat med din lärare i modersmål. Det kan stundvis kännas nervöst och även skrämmande att tala med en vuxen, det är helt naturligt, men kanske du har någon kompis eller alternativt en trygg vuxen i din skola som du kunde ta hjälp av här? Kanske du kunde tala med din modersmålslärare så att någon annan skulle vara med dig under samtalet som stöd? Då behöver du inte vara ensam i situationen, vilket kan kännas tryggare för dig.
Om det trots allt är så att du måste framföra din presentation vill jag att du ska komma ihåg att vi alla är bra på olika saker. Det att presentationer känns utmanande för dig gör dig inte sämre än alla andra. Ingen är bra på allting och så ska det vara. Det påverkar inte vårt värde som människor, utan visar snarare bara att vi är mänskliga. Jag kan bra förstå att det tär på dig att få sämre betyg för en presentation som du jobbat hårt för, men jag hoppas ändå att du kan se presentationen som en del av ditt vitsord i modersmål. Det finns en massa andra delar som du betygssätts för och som påverkar ditt slutvitsord minst lika mycket om inte mera än presentationen. Jag hoppas att du hittar modet att tala med din modersmålslärare och berätta hur det känns för dig inför presentationen samt dela med dig av det som hände förra gången då du presenterade. Det skulle vara viktigt att läraren skulle vara medveten om dessa saker.
Ett konkret tips som jag kan ge dig inför framtida presentationstillfällen är att du kan låtsas vara en person som är självsäker inför att presentera. Skådespela att den som nu framför din presentation är inte du utan en annan person som är van att stå framför folk och som tycker om att presentera. Även om du känner dig nervös och obekväm då du står framför klassen behöver inte den här andra personen vara sådan. Du kan fritt välja själv hurdan person det här är och försöka hoppa in i den rollen inför din presentation. Det är i alla fall något som du kan testa på och även om det här kan låta lite konstigt, kan det vara ett sätt som får dig att hitta lugnet då du talar framför folk.
Sist, men absolut inte minst, vill jag påminna dig om att du har gjort ett jättebra jobb då du redan har framfört presentationer även om det har varit tungt för dig och att du deltog i argumentationen trots alla känslor som den väckte i dig. Du har redan tagit stora framsteg genom att göra det och visat för dig själv att du nog klarar av det även om det kändes nervöst och kanske lite pinsamt. Det visar otrolig styrka, mod och mognad.
Ha det så bra och lycka till! <3
Kram, Lila