Presenttips?
06.04.2014
Hej! Svårt att välja kategori till denna fråga....
Den känns lite löjlig då jag vet ni har så mycket viktigare frågor att svara på: så ingen brådska! :)
Funderade bara om ni har tips på födelsedagspresent till en kille som fyller 19? Han har inte direkt några speciella intressen. :)
Tack!

Ungdomsinformatörerna Liselott och Sanna svarar
10.04.2014
Hej!
Nååå, vilken svår fråga! Nånä, skojar ;) Fast tack för tålamodet, det är lite rusning här som vanligt :D
Jaaa-a du, 19-åriga killar är inte speciellt lätta att köpa presenter åt. (Inte 41-åriga killar heller, kan vi ju berätta...) Men om du känner honom någorlunda bra, så ska det ändå inte vara sååå svårt. Visst kunde du dra till med en klassiker och köpa ett presentkort till honom till Motonet, Claes Ohlson eller K-Rauta. Karlar hittar ALLTID något där som vi tjejer då säger "jahaaa...?" åt, men som de själva uppskattar alldeles förfärligt mycket. Eller varför inte till nya Biltema som öppnar i Vasa? Föreslå en roadtrip dit sedan när det öppnat? Överlag kan nog också en tur till närmsta bildelsaffär löna sig, tex någon snygg doftgrej till bilen eller en skojig rattmuff, fancy polermedel till billacken eller jo! En bil-första-hjälp-väska kostar inte många euro (köpte en nyligen på Motonet för under 15 euro).
Lite andra klassiker: Något att göra tillsammans eller något han kan göra för sig själv, som biobiljett, bjuda på bowling, pizza, picnic... Om ni är flera kompisar tillsammans kunde ni tex ordna en picnic i vårsolen och alla chippa in med mat i knytkalas-stil. Har någon en glasveranda eller liknande kunde det bli riktigt mysigt med filtar och lyktor och bra musik till sena kvällen.
Sedan något som har med fritid eller hobby att göra. Tex ett nytt skal till telefonen, ett läsplatta-fodral eller en talbok som man kan höra på via telefonen (gå tex på audible.com och sätt upp ett konto där så att han får välja en bok att lyssna på i egen telefon). Nya hörlurar, en playstation-kontroll till eller ett spel. Kolla med lite andra kompisar vad han talat om att han skulle behöva. Samlar man ihop sig med några kompisar kunde man kanske köpa ett presentkort till en klädbutik eller sportaffär eller liknande. Eller om han har något specialintresse som det finns en viss butik för?
Man kan också ta något ur skämma-bort-sig-själv-kategorin. Som en värmedyna som man sätter i micron eller frysen (finns i allt från apoteket till i varuhus alla de sorter). Eller en lugnande kräm till ansiktet när man rakat sig. Eller rökelse-stickor som ger väldoft i rummet.
Eller kanske något du gjort själv? Sticka en halsduk åt honom. Eller baka en stooor sats bullar. Eller gör egen mysli. Eller knåpa ihop en låtlista åt honom på Spotify eller liknande?
Fick du några ideer?
Hälsar ungdomsinformatörerna Liselott och Sanna