Prickar på ryggen
09.06.2024
Hej, jag har en massa röda utslag och prickar på ryggen som bara inte går bort. Jag har använt the ordinarys glycolic acid nu i några månader och den funkar typ men efter några dagar utan att använda den är utslagen tillbaka. De kliar dessutom och har nog varit där i flera år. Hur ska jag få bort dem? Prickigkorv

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
10.06.2024
Hej,
Det är väldigt svårt att veta vad utslagen beror på då jag inte har möjlighet att se dem eller diskutera med dig. Så mitt råd är att kontakta hvc och besöka en sjukskötare/hälsovårdare som kan ta en titt. Vid behov kan ni boka tid till en läkare. Sannolikt är utslagen helt ofarliga, men de är säkert irriterande och om de t.ex. beror på någon form av allergi så kunde det ju vara bra att veta om.
Om klådan besvärar dig så kan du också testa att smörja med Hydrokortisonsalva som du kan köpa från apoteket.
Kram,
Tessi