Problem
07.11.2021
Hej! Lite underligt kanske men jag har ett konstigt problem. Allt började med att i sommar var jag och en kompis ute en natt och det kom två pojkar dit och var med oss och vi klickade direkt han och jag, eller alltså jag blev inte kär i han men han var så otroligt het och attraktiv så jag blev väldigt kåt på honom men inget annat. Han är inte min typ så jag sa till min vän på lite skämt att hon kan få ta honom och nu har hon gjort det och jag blev så arg på henne…jag sa det till min andra vän och hon tycker att det är fel av mig att bli arg på henne då jag typ gav honom till henne men jag är mer av åsikten att oavsett om man är tillsammans eller inte och man typ säger att den andra får ta hen så gör man inte så då man vet att kompisen haft nån relation till hen. Iallafall så det enda hon pratar om är honom och jag blir så arg för jag blir typ våt av att bara höra hans namn, det är som att jag har blivit sexuellt besatt av honom och det är otroligt jobbigt då hon bara pratar om honom och hon vet om dethär problemet…

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
09.11.2021
Hej,
Jag hör att det känns jobbigt just nu. Men i detta fall är jag faktiskt benägen att hålla med din "andra kompis". Eftersom du gav fria händer åt din vän att närma sig honom så har du inte riktigt rätt att vara arg nu då hon har gjort det. Hon är knappast tankeläsare och du sade att det var okej. Vad skulle hon då annat göra än att tro på dig? Du skriver dessutom att du inte primärt har ett romantiskt intresse för honom utan att det mer handlar om attraktion, och då tycker jag att du måste respektera att din kompis och han har ett romantiskt förhållande.
I största allmänhet så är han ju också en helt egen person, så det spelar ju in vad han tycker också. Om han är förälskad i din vän så är det ganska enkelt. Du har inte större rätt till honom för att upplever att "du såg honom först".
Jag förstår att det suger och att det känns jobbigt att höra på hennes lycka. Men försök tänka att hon också har rätt att vara lycklig även om det råkar vara med en kille som du är tänd på. Tids nog kommer det att bli din tur att vara lycklig och då hoppas vi på att dina vänner kan vara lyckliga för din skull.