Problem
08.03.2022
När jag blir arg eller frustrerad brukar jag skära mig, efteråt blir jag orolig då såren blivit djupare än jag hade trott, vad ska jag göra? Behöver hjälp Anonym

Ungdomsinformatör Kix svarar
11.03.2022
Hejsan!
Tack för din fråga. Ledsen att höra att du skär dig, men samtidigt är jag glad att du skrev in, och att du vågar be om hjälp, det är jättebra.
Det är ganska vanligt att människor som skär sig råkar göra det djupare än vad det är tänkt, speciellt om starka känslor som ilska är inblandade. Att skada sig själv är alltid farligt (eftersom man kan få infekterade sår och så vidare), men som du förstår så kan det ju bli lite extra farligt om man råkar skära djupare än menat. Då är det också mera vävnad som kan gå sönder där under huden, eller så kan man i värsta fall börja förlora så mycket blod att det blir livsfarligt. Ifall du råkar skada dig för mycket så ska du inte tveka att vända dig till vården, för det kan behöva sys ihop. De har helt säkert sett såna sår förut där, så det behöver du inte fundera på.
Men bättre vore det ju om du inte skar dig så mycket, och absolut bäst om du kunde sluta helt.
Nu när du har lagt märke till att du några gånger har skurit djupare än vad det var tänkt under vissa sinnesstämningar, så försök att själv lägga märke till vilken sinnesstämning du är i, och OM du inte kan hålla emot från att skada dig så var isf medveten om att du är i ett sånt läge där du förut har skadat dig mera än det var meningen. Försök då att ta djupa andetag och skada dig så lite som möjligt, om du inte känner att du kan stå emot helt.
Överlag är det en teknik för om man skadar sig mycket och vill sluta, men inte känner att man klarar av att sluta ”sådär bara”. Alltså att man trappar ner, man gör mindre och mindre och mindre snitt varje gång. Men det finns ganska mycket man kan prova göra som ”substitut” också, när man försöker avvänja sig. Exempelvis ha is i handen och lägga mot stället där man brukar skada sig, att smätta med hårband, att rycka bort tejp från stället där man brukar skada sig, att ta kalla duschar, äta ofarlig men stark mat såsom chilifrukt, fara ut och springa så man får ut energi ur kroppen, slå på en kudde, skrika in i en kudde, etc...
Mindre ”aggressiva” saker som man också kan försöka göra hela tiden för att lära sig hantera sina känslor (inte bara när man känner att man vill skada sig) så är att skriva dagbok (spelar ingen roll vad man skriver om bara man skriver), prata om saker med någon man litar på, meditera, motionera, eller uttrycka sig kreativt såsom att måla. För en del kan det också vara ett skönt kreativt utlopp att sminka sig för att få utsidan att matcha med det man känner på insidan (man behöver ju sen inte gå någonstans med sminket på, man kan ha sminkborttagningsservetter eller dylikt på rummet så man lätt får bort det sen).
En sak som också kan vara bra om man vill sluta skära sig eller åtminstone trappa ner så är att rita bilder ovanpå ställena där man brukar skada sig. Alternativt kan man också använda såna där tillfälliga tatueringar som man klistrar på. Tanken är då att man ska fundera en gång extra innan man vill skära sönder dem, och också att man ska få uttrycka sig kreativt vilket ju som sagt är bra på jättemånga vis!
Men mest av allt så önskar jag att du ska hitta någon som du kan prata med om det du som du känner, så du får hjälp med det här. Allt är så mycket lättare med rätt hjälp! Kanske du kunde söka dig till kuratorn på din skola? Ifall du lagt rätt kommun när du ställde din fråga så råkar jag veta att kuratorn på din skola, hon vars förnamn börjar på K, så kan mycket om just självskadeproblematik så tveka inte att ta kontakt med henne.
Ta hand om dig!
Kram, Kix