problem :D
29.09.2016
Hej! jag var nyss till akuten i vasa och efter att jag var där så var det inte alls det "problemet" jag kom dit med som var "problemet", utan ett annat fast i samma "region" av kroppen. det "rätta problemet"kom jag på efter jag hade varit dit.
så jag tror jag måste åka dit igen och förklara det nya "problemet".. som blir lite awkward, speciellt om det är samma (doktor?).
det är inget akut problem men....
och så en till fråga...
Hur fungerar det med vårdregister/patientregister/hälsodataregister, (eller vad det nu heter)? hur fungerar det, vem får tillgång till det.
och samma med e recept, vem får tillgång till det.
och annat man behöver veta.
sixtis

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
30.09.2016
Hej.
Det är nog inte akuten du skall vända dig till med ditt problem utan hvc på din hemkommun. Jag förstår att det orsakar problem för dig just nu, men om jag förstår ditt problem rätt så är det ju ändå ingenting som har kommit på dig plötsligt eller förvärrats hastigt? Om jag förstår dig rätt så är det ett problem som har fullits ett tag, och då lämpar det sig bättre att du besöker din egen hvc eftersom de bättre kan uttala sig om eventuella ingrepp som behövs.
Så med andra ord behöver du inte oroa dig över att det skall bli awkward eftersom det inte kommer att vara samma läkare du går till på ditt eget hvc. Jag kan föreställa mig att det var en salva innehållande kortison som du fick? Det är isåfall helt på sin plats som "första hjälp" mot problemet du tog upp med läkaren första gången. För problemet som du nu funderar på (det egentliga problemet?) så är det eventuellt så att det behövs ett litet ingrepp i lokalbedövning, så det är någonting som din hvc-läkare måste ta ställniing till. (de ingreppen görs inte på akuten.)
Till patientregistret slipper sjukvårdspersonal in. Hur mycket av dina papper man ser beror då på om det är en läkare/sjukskötare/psykolog/farmaceut som läser dem. En läkare kan se vad andra läkare har skrivit, men en sjukskötare ser inte vad en psykolog har skrivit t.ex. En läkare på hvc skulle med andra ord antagligen se vad läkaren på akuten har sagt och ordinerat.
Du har ingen anledning att känna dig awkward, det är lika viktigt som vilket annat problem i kroppen som helst. Men det är bättre att du tar upp det på hvc än på akuten eftersom det, så vill jag förstår, inte går någon nöd på dig eller är infekterat?
Kram
Tessi