Problem med lögner
25.11.2023
Hej, jag ljuger typ hela tiden och jag hatar att göra det och det inga små lögner kan jag säga. Det går verkligen inte att sluta för hur skall jag göra för varje kväll innan jag ska å sova så får jag dåligt samvete för att jag ljugit och varje gång jag ska å vara med mina kompisar så tänker jag bara att "ikväll ska jag BARA tala sant" men det går aldrig och jag ljuger om stora saker ja kan sitta i 20 minuter å berätta en historia som inte är sant, ja har prata med en psykolog om dehär men de hjälper typ inte och två gånger när ja har berätta för mina vänner att det gått fel och att jag ljög så har de blivit jättesur å arga på mig så de hjälper inte, de blir bara arg om jag säger att de gått fel åså säger de att jag inte får vara me dom så en gång så fick int ja vara med dom på mer än en månad bara för att jag hade ljugit , å ingen tror på nåt jag säger å jag har knappt nå kompisar mera alla kallat mig för "lögnare" "svikare" å sånt,, snälla hjälp mig hur skall jag sluta ljuga Lögnaren
Lila Kaki

Ungdomsinformatör Lila svarar
19.12.2023
Hej,
Tack för att du skriver in. Jag beklagar att du hamnat vänta så länge på svar.
Vad tråkigt att du hamnat i den här situationen, det känns säkert tungt. Jag vågar påstå att det inte finns en enda människa på jorden som inte någon gång har ljugit om något. Många gånger kan det handla om att ta hänsyn till en person som står en nära genom att inte säga sanningen, men även om lögnen i grunden har en god avsikt är det ändå bättre att vara ärlig, då det ofta kommer före eller senare fram att man ljugit. Att ljuga handlar egentligen om ett beteende och att ändra på ett beteende tar tid, speciellt om det här är något som pågått en längre tid. Även om de allra flesta av oss ljuger ibland, är det inte hållbart att ljuga hela tiden, vilket du också själv har insett. Det märks i din fråga att du funderat en hel del på det här och att du gärna vill sluta ljuga, vilket är jättebra. Första steget mot förändring är den egna viljan.
Du skriver att du talat med en psykolog om det här, men att det inte hjälpt dig. Det kommer inte fram i din fråga hur många gånger du varit hos psykologen eller hur du har känt dig då du talat med den här personen. Det är viktigt att personkemin är rätt med den psykolog som ska hjälpa dig. Du behöver alltså känna dig trygg och bekväm med din psykolog. Ifall det inte känts på det sättet de gånger du varit hos psykologen, kunde det vara bra att kolla om det skulle gå att byta psykolog. Att byta psykolog handlar varken om att du eller psykologen skulle ha gjort något fel, utan snarare om att vi alla kommer bättre överens med vissa personer än andra. Det kommer också att ta tid före du ser effekterna av att ha talat med en psykolog. Det är sällan så att problemet är löst efter en eller två gånger utan det krävs att man bestämmer sig för att man vill förändra ett beteende och är redo att förbinda sig till att jobba för det. Det sagt, har du goda förutsättningar att förändra ditt beteende då du själv är motiverad att göra det.
Det är fint av dig att du vågat erkänna till dina vänner att du ljugit även om deras reaktion inte blivit som du önskat. Det kräver både mod och styrka att erkänna att man gjort fel, så det är jättefint att du vågat ta det steget. Du kunde försöka förklara åt dina vänner att du verkligen inte tycker om att ljuga, men att du har svårt att sluta med det, så att dina vänner vet att det här är något som du vill förändra på. Riktiga vänner finns där som hjälp och stöd åt en, speciellt då när något känns som allra svårast. Försök förklara åt dem att det här är något som du verkligen vill ändra på, men att det inte heller kommer att hända över en natt. Det att du ljuger är inte något personligt mot dem, utan bara ett beteende som du önskar ändra på. Det skulle vara viktigt att du kunde känna dig bekväm med att erkänna åt dina närstående att du ljög utan att de skulle bli arga på dig. Nu vet jag inte vilka saker du ljugit om, men vad det än är, så skulle det vara viktigt att du skulle omringa dig med personer som förstår att det här är något som är utmanande för dig och kunde stöda dig i att bryta det beteendemönster som du hamnat i.
Det att ens kompis ljuger väcker ofta många känslor i en, eftersom man inte vet varför en vän känner ett behov av att ljuga. Ifall det händer upprepade gånger kan det vara svårt att lita på det som personen säger. Det sagt, är tilliten ändå något som går att reparera, bara man vågar tala öppet om det och visa att man är villig och göra bättre ifrån sig. På basen av det du skriver tolkar jag det som att du inte heller vet varför du känner att du behöver ljuga, men att du gör det ändå. Det här är något som jag hoppas att du kunde diskutera vidare med din psykolog.
Det jag vill att du ska förstå är att dåliga handlingar inte gör dig till en dålig person. Det att du inser att du vill sluta ljuga är redan ett stort steg mot rätt riktning. Börja förändra ditt beteende i sakta mak, försök att ha tålamod och vara snäll mot dig själv. Du har inte misslyckats om du inte genast kan sluta ljuga helt och hållet, om du först klarar av att minska på lögnerna har du redan kommit framåt i din process mot förändring. Påminn dig själv om att du försöker förändras och att det tar tid. Våga ta stöd av en professionell, det här ska du inte behöva genomgå ensam.
Lycka till! <3
Kram, Lila