"progress pictures"
29.03.2022
Hej decibel!! :)
Jag undrar över en grej som får mig att må dåligt fast det inte borde typ? Jag stör mig såå otroligt mycket på inspoaccounts på insta och tiktok. Sånna accounts som visar progress pictures på människor som blivit snyggare, gått ner i vikt, tränat eller blivit bättre på nåt sätt typ börjat leva hälsosamt. Typ haft en glow up eller ändrat sina liv till bättre. Jag får hela tiden sådana på min foryoupage på tiktok och på insta och det känns inte bra. Det känns konstigt för bilderna borde väl få mig att känna mig inspirerad och känna att det finns hopp men det gör det verkligen inte! Jag får motsatt efekt. Extra hemskt känns det när jag ser någon som kunde vara jag. En överviktig och ful tjej som fått en glow up är allra värst. Varje gång jag ser en bild där en överviktig person gått ner i vikt och blivit tränad och någon text som typ never give up och sånna quotes blir jag bara ledsen och arg. Jag känner mig då bara extra fet och ful och att jag aldrig kan något sådant. Jag blir jätteavundsjuk också och jag känner mig superhemsk när jag tänker att jag hatar alla som lyckats, för det är ju bra för dom. Mitt samvete känns kasst för att jag tänker så fult och inte gör något själv åt mitt egna skit liv. Alltså mitt självförtroende är skit och alla inspobilder får mig bara att må värre :( Det är omöjligt att undvika att se dom och jag vet att det ofta kan vara fake men jag har fått panikattacker av att se dom fast jag försöker tänka positivt. En lösning kunde vara att helt och hållet radera alla sociala media. Men jah, det är nog svårt att göra det för jag vill ändå kunna se på saker som mina vänner lägger upp och det finns också roliga saker som får mig må bra på min foryoupage :// vad kan jag göra och snälla säg om det är normalt att jag får dåligt mående av saker som borde ge mig motivation.
tack<33 rabarberpaj

Ungdomsinformatör Kix svarar
05.04.2022
Hejsan!
Tack för din fråga, det är ett aktuellt ämne det du skriver om, och du är absolut inte ensam om att känna såhär. Vissa saker på social media kan kännas triggande. Det kan också kännas svårt att inte jämföra sig med sånt som man blir matad med på social media, fastän man vet att jättemycket av det är fejk!
Man ska ju inte jämföra sin naturliga och avslappnade kropp med någon annans POSE, som säkert är väldigt genomtänkt också med hur ljuset faller och ur vilken vinkel bilden är tagen. Och som du redan vet så är det ju jättevanligt med att folk också redigerar sina bilder. Ibland är såkallade före- och efterbilder tagna bara med sekunders mellanrum i olika poser och ljus, exempelvis när någon försöker sälja någon produkt/livsstil. Men fast man vet om allt det här, så är det ändå lätt hänt att man reagerar negativt på att hela tiden se sånt. Och man kan också vara olika känslig för sånt beroende på hur man annars mår i livet. När man mår bra och har stark självkänsla blir det också lättare att inte ta till sig.
Kanske är det så att du blir så illa berörd när du ser dessa så kallade ”glow ups” för att det känns nästan som att någon försöker säga åt dig att DU borde göra mera, att man inte duger som man är, och att man hela tiden borde göra mera. Väldigt stressande! Du duger och är bra precis som du är. Vet att det knappast hjälper mycket att jag säger det, men ville ändå säga det :) Det som tåls att ha i tankarna när man ser såna poster på social media är att det egentligen inte säger något alls om hur personerna bakom kontot faktiskt på riktigt MÅR. Det behöver inte alls vara att de mår bra fastän de har gjort den ena eller andra förändringen utåt sett. Social media kan ju vara väldigt vinklat.
Jag förstår helt att du ändå inte vill ta bort din sociala media, för det kommer ju nog mycket bra därifrån också. Men visste du att du kan påverka algoritmen så att du börjar få mindre av sånt som du mår dåligt av? Ska försöka förklara för instagram här under, men jag kan bara förklara enligt den uppdatering av instagram som jag har, så ifall det här inte stämmer för dig, prova googla.
När det dyker upp en post med sånt material du inte vill se, så har de ofta vissa typer av hashtags. När du får upp en sån post i ditt flöde som du inte vill se, klicka på de tre punkterna ovanför bilden till höger. I menyn som kommer upp då så kan du klicka på ”inte intresserad”. Ju fler gånger som du klickar på ”inte intresserad” på liknande poster, desto mera kommer instagrams algoritm lära sig att du inte vill få material med vissa typer av innehåll/hashtags. Exempelvis om du gör det här på många bilder med hashtaggen #progresspictures så borde de så småningom inte dyka upp i ditt flöde, eller iaf mycket mindre.
Jag har själv inte TikTok tyvärr, men det borde vara så att man även där kan göra på liknande vis. Om man håller in fingret på en video av ett sånt slag man inte vill se, så borde ”inte intresserad” ikonen komma upp så du kan klicka på det. Ifall det här inte funkar för dig, så prova googla typ ”how to limit content on TikTok”.
Förhoppningsvis hjälper det här med tiden! För att skynda på processen så kan du också trycka gilla på sånt som du gillar, så lär sig algoritmen vad du vill ha mera av.
Sen så skulle jag också rekommendera att du hittar någon typ av motvikt till den här typen av material, typ att du började följa människor som bekväma i sina kroppar helt som de är, eller som visar hur fejk social media kan vara (bra med påminnelser ibland). Men du behöver känna efter här själv ifall det också skulle bli stressande. Konton i den stilen som jag själv följer på instagram så är @saggysara , @nonairbrushedme och @danaemercer .
Jag önskar dig lycka till, hoppas det här hjälper!
Kram, Kix