Putin
10.03.2022
Hej decibel! Hoppas att inte ni tar det här fel eller ngt, men jag inser inte att Putin har gjort något fel. Alla bara klagar på honom men jag bara ser att han ville ha en del av landet. Pga min tro för detta blir jag dåligt behandlad av familj och folk på internet. Det känns ledsamt att folk inte kan respektera att folk tycker annorlunda över vissa saker. Det är som att alla borde följa och göra så som det står på nyhetarna, men jag ser inte någon vits med att göra som alla andra, utan som jag själv upplever situationen och hur jag själv känner. Hjälp! Ingen speciell

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
11.03.2022
Hej,
Du har rätt till din åsikt - precis som alla andra. Och de flesta håller antagligen med om det att man bör förhålla sig sunt kritisk till all information och inte bara ta emot den information som skrivs i nyheterna eller delas på sociala medier. Men i detta fall handlar människors åsikter inte enbart om att Putin ville "ha en del av landet" (som ju inte är hans land), utan om många andra saker. T.ex. de metoder han använder sig av för att ta någonting som inte är hans och de hot han uttalat mot resten av världen om någon försöker stoppa honom.
Krig är någonting fruktansvärt obehagligt, så du kan säkert också själv förstå varför människor blir provocerade om du uttrycker att du tycker att han gör rätt? Putin har ju också rätt till sin åsikt att "vilja ha" saker som inte är hans - men det innebär inte att man har rätt att "ta" någonting som inte är ens eget. Precis som vi lär småbarn redan på dagis - att man inte har rätt att ta andras saker.
Jag tycker att det lönar sig för alla människor att ta till sig information och tänka själva. Att inte bara svälja vilka sanningar som helst, men att inte heller vara av annan åsikt bara för att vara "tvärtemot".
Hälsningar
Tessi