QB test?
17.03.2016
Hej jag fick hem ett brev idag om ett test jsg ska göra det heter typ QB test sökte på det och såg att det va för folk som har adhd så har ingen aning om varför jag ska få göra det men vad jag undrar är vad är det för test och vad kommer man få göra och vad ska man få svara på för frågor? anna

Ungdomsinformatören Liselott svarar
18.03.2016
Hej anna!
Jo, som du googlade fram, så är QbTest utformat för att se ifall en viss person kan tänkas ha ADHD eller liknande koncentrationssvårigheter, överaktivitet, svag impulskontroll eller är stark impulsivitet. Vad jag förstått mäter man även hur starka de eventuella svårigheterna är eller hur de förändras över tid. Fast det räcker inte bara med det här testet, de kan inte bestämma eller diagnostisera något utan att prata ingående med dig först.
Har varken speciallärare, kurator eller dina föräldrar eller någon annan talat om att de skulle vilja pröva ifall du har koncentrationssvårigheter, överaktivitet, svag impulskontroll eller är stark impulsivitet? De kanske bara vill ta det här testet för att utesluta att du har ADHD eller liknande, eller se hur pass starka svårigheterna i så fall är för att kunna sätta in någon form av stöd, behandling eller medicinering åt dig? Om någon har sagt något åt det här hållet, alltså att de vill reda ut eventuella svårigheter, så prata med den människan och fråga mera! Klart att du har rätt att veta varför de testar och vad det är de testar. Ibland kanske man bara inte uppfattar eller minns allt vad man pratat om, speciellt om man är lite nervös eller spänd. Så då är det bara att fråga på nytt - det är inget att skämmas för att man inte fattat allt direkt (DU är ju inte läkare eller psykolog, kanske de bara förklarade slarvigt?).
QbTest är ett test som går ut på att man dels ska utföra någon uppgift medan man följer ett annat föremål med ögonen. Den tar en 15-20 minuter och under den tiden ska du reagera så snabbt och precis som du kan på tex olika former på en dataskärm genom att trycka på en knapp när du ser dem. Medan du gör det här så filmas dina rörelser via en spegel av en kamera som fäst på din panna. Sedan jämförs dina resultat med jämnårigas resultat och så ser man ifall det finns skillnader. De visar nog först hur du ska göra.
Det här är alltså troligen en del av en utredning över var och med vad du behöver mera stöd. Ofta använder man som sagt också sådana här test för att kunna visa att en person inte har problem med just det här, så att man kan ta in annat i utredningen också. Ingen fara, vännen, det här kommer att hjälpa dig i längden, oavsett vad resultaten blir.
Om du ännu är osäker, så kanske det stod något telefonnummer med i brevet, så att du kan ringa och fråga upp det du undrar över? Lycka till!
Hälsar ungdomsinformatören Liselott