Rädd
22.03.2022
Hej! Jag är en person som kulle vilja börja med tiktok. Men vågar inte. Vad ska man lägga upp? Tar åt mig för mycket av hat och har otroligt dåligt självförtroende. Anonym 2.0
thumbnail image1

Ungdomsinformatör Piia svarar
29.03.2022
Hej,
Det är jättebra att du är medveten om "riskerna" med TikTok, så att du kan ta hänsyn till dessa redan i förväg. Du kunde t.ex. börja producera innehåll till TikTok så att du begränsar vem som har möjlighet att se dina inlägg, eller med andra ord att ditt konto skulle vara privat. Då har du själv möjlighet att välja vem som ser dina videon och vem som kan kommentera på dem. I början kan du även göra videon tillsammans med t.ex. dina kompisar så är inte tröskeln lika hög. Det kan också vara bra att i förväg fundera över vilka saker som för dig själv kan vara känsliga om någon kommenterar, då kan du undvika att lägga upp innehåll kring just dessa teman - i alla fall till en början. Om du t.ex. inte vill höra kommentarer om ditt utseende så undvik att lägga upp innehåll där du själv syns.
Du skriver att du har dåligt självförtroende. TikTok kan inverka både positivt och negativt på detta. Jag rekommenderar att du funderar över om du tror att TikTok i ditt fall har en positiv eller negativ inverkan på ditt självförtroende och din självkänsla. Du är redan medveten om att vissa kommentarer man få på TikTok är negativa, och det är helt naturligt att man reagerar på sådana kommentarer, men om dina videon väcker uppmärksamhet på ett positivt sätt så kommer det sannolikt att öka ditt självförtroende vilket i sin tur leder till att du vågar och vill göra flera.
Att publicera innehåll på TikTok kan också vara ett sätt att utveckla sin förmåga att ta emot kritik. Som på alla områden i livet är det bra att istället för att fokusera på negativ feedback tänka på den positiva feedbacken. På samma sätt som man kan bli sårad av kritik så blir man oftast glad av beröm, därför är det bra att vara medveten om att det finns en risk för elaka kommentarer MEN att du inte skall lägga ner din egen tid och energi på att fundera för mycket över det. Det skulle vara väldigt synd om man helt undvek att använda TikTok bara utav rädsla för negativa kommentarer.
Jag hoppas att din användning av TikTok kommer att gå bra och att du inte behöver ta emot negativitet!
Hälsningar, Piia