Rädd för min kusin...
04.04.2022
Hejsan, Jag har haft det lite tungt på senaste, jag är lite rädd för min kusin. Eller rädd vet jag inte om man kan förklara det som utan mer som att jag blir obekväm runt henne och så. Hon typ nästan tafsar på mig hela tiden och när jag och min flickvän hänger tsm och min kusin är med så brukar ho ta på henne med, och jag blir som bara, wtf.
Vad ska jag göra, hur kan man säga till på ett snällt sätt?? Bara ngn

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
11.04.2022
Hej,
Jag tycker att det bästa skulle vara att du tog upp det med henne helt ärligt och rakt. Antingen om det sker i en situation där hon tar på din flickvän - då du helt enkelt kan fråga henne vad hon sysslar med, eller om du vill ta upp det med henne då ni är ensamma, att du har märkt att hon vill vara väldigt fysisk med din flickvän och att du upplever att det inte är okej.
Jag förstår att du vill ta upp det med henne så "smidigt" som möjligt för att inte det skall bli obekvämt för någon av er. Kanske är det så att din kusin är lite avundsjuk på ditt förhållande och att hon tror att det inte "märks" att hon försöker vara fysiskt nära? Jag tror ändå att ni alla skulle må bättre av att denna sak diskuterades - eller ens togs upp, så får man försöka börja om från början efter det - om det är möjligt.
Oavsett vem det är som tar på en själv eller på ens partner på ett sätt som inte känns okej så har man rätt att säga ifrån. Har du diskuterat saken med din flickvän - hur hon upplever din kusins närmanden? Om hon blir obekväm så har hon ju också både rätt och ansvar att ta upp saken till diskussion.
Man lär hela tiden andra människor hur de har rätt att behandla en, så om din kusins uppförande inte känns okej så tycker jag att du skall göra henne medveten om att du ser vad hon håller på med och att du inte tycker att det är okej.
Lycka till.
Kram,
Tessi