rädd för nästan allt
05.01.2016
Hej det är såhär att jag är sjult rädd för typ allting sett på alldeles för många skräckfilmer förr titade jag på typ 2-3 om dagen o har sett nästan alla även riktigt gammla o tror jag kommer bli galen. Inte kunnat sova i mitt eget rum på vet inte exakt hur länge men minst 1 år mer än ett år typ 1 o 1/2 eller 2 år har jsg sovit i mammas o pappas rum med msmma o pappa i mitt rum asså jag kan inte ens va ensam i tex mitt rum eller i huset eller när jag ska dusha under en lång tid typ 1 timme max sen måste jag kunna se nån annars känns det som om jag kommer bli galen och på kvällen äre värst då tar det lång tid innan jag somnat om jag inte är utmattad o inbillar mig olika saker ibland tror jag huset är hemsökt för jsg är så sjukt rädd ibland hör jag fotsteg som om någon går på övervånibgen o hör det klart o tydligt o ibland hör jag skrik eller nån melodi i några sekunder som är jättelåg sen hjälper inte det när toalettdörren låser sig själv trotts att det är svårt att låsa i vanliga fall och både toadörren där nere o uppe. Om jag inte låser dörren på kvällen o kollar bakdörren kan jag inte sova hur trött jag än är asså om jag glömt kolla så det är låst o blir tvungen att gå ner o kolla o då är jag rädd o måste tända alla andra lampor i huset o inbillar mig att något står bakom mig typ ett spöke eller nått sånt o dörren måste låsas för att jag inte vill att zombies ska lätt kunna komma in o käka oss när vi sover är inte rädd för tjuvar eller seriemördare som vanliga personer borde va rädda för utan är rädd för saker som antagligen inte finns har även inbillat mig att jag sett något i mörkret som inte finns o bråkar varje dag med mamma för vill ha en lampa tänd. Ibland kan jag svära på att något följer efter mig när jag ska tex till köket o det är inte bara på kvällen utan på dagen oxå värst om jag är hemma ensam då vill jag bara dö o är så rädd för att va ensam o är rädd för typ allt o jag vet inte hur jag ska göra för att komma ur det vågar inte ens gå till skogen för alla filmer om kanibaler som ser läskiga ut o skjuter folk med pilar eller slänger yxor på folks ryggar o sen äter dom levande är nästan beredd på att få en yxa i ryggen när jag går vid skogen jag vet inte vad jag ska göra åt det hur jag ska sluta va så rädd. Det värsta är att när jag slutar ser på skräckfilmer o sen en ny kommer ut på nån hemsida o man ser omslagsbilden kan jag omöjligt låta bli att trycka på den o om jag klarar att inte se på tex en månad så kommer jag se på jättemånga skräckfilmer nästa månad o kan inte hjälpa det säger till mina föräldrar att förbjuda mig vilket de försöker men sen när jsg verkligen vill se så ser jag ändå johanna

Ungdomsinformatören Sanna svarar
08.01.2016
Hej, Johanna
Du har nog ett verkligt problem där. Men inte med det du är rädd för utan mera för själva rädslan i sig. Alla de sakerna som du är rädd för händer nästan uteslutande bara i skräckfilmer, men det vet du ju. Jag tror att du skulle må bra av att gå och prata med någon, kanske kuratorn på skolan eller någon på Hvc. Du kan också läsa lite om Kbt, kognitiv beteende terapi, när man småningom utsätter sig för det man är rädd för men i små doser. På det sättet kan man få in hjärnan på nya banor och småningom få den att förstå att det man är rädd för egentligen inte är något att vara rädd för. Man vänjer sig med just de sakerna som skrämmer ens om mest. Om du övar dig och tar små babysteps ett i gången så kan du helt säkert komma över dina rädslor. Det kan ta sin tid, men det gör ju inget. Huvudsaken att du kan slippa oroa dig för allt hela tiden och komma förbi alla tankar på allt sånt som skulle kunna hända....om du var med i en film ;)
Men det allra första och det viktigaste av allt är att du måste sluta se på skräckfilmer. Gör du inte det så har du nog svårt att komma vidare. Skräckfilmer ger en viss spänning och lite extra krydda i livet, men det kan bli för mycket, och om man inte vet sin egen gräns kan det bli jobbigt. Jag vet själv att jag ska inte se på skräckfilmer överhuvudtaget, för jag klarar inte av det, jag blir just som du alldeles för rädd och börjar inbilla mig en massa och ser spöken överallt. Det är ju så onödigt, man behöver inte sånt i sitt liv. Försök att komma ifrån skräckfilmerna, det känns nästan som att de blivit ett slags behov för dig. Försök vänj dig av med att ens kolla vad som har kommit. Var beredd på att du kommer att ramla tillbaka i samma gamla spår, men ge inte upp kämpa dig vidare du ska klara det <3
Låt inte skräckfilmerna ta över ditt liv och få en sån inverkan att du begränsas i ditt liv.
Om du vill prova Kbt så kan du läsa mera om det HÄR.
Många kramar från ungdomsinformatören Sanna som vet hur det är och som har en del grejer jag måste kolla innan jag går i säng...