Rädd för o förlora någon
14.12.2017
Jag har en mamma o pappa + 2 småsyskon. Än sållänge är min familj hel men jag är så rädd för att förlora någon. Jag vet att det kommer hända förr eller senare. Någon gång kommer det hända någon i familjen kmr gå bort o åldern spelar ingen roll man kan få någon sjukdom eller råka ut för nån olycka bli överkörd drunkna eller bli mördad. Det får mig o må såå dåligt o inte vilja leva. Jag går inte i skola längre har alltid ångest slutat träffa vänner o går sällan ut. Livet skrämmer mig o jag orkar inte leva jag vill dö innan någon annan dör. Varje dag är jag såå rädd för att det är sista dagen fsmiljen är hel om någon är sen o jag ringer den personen men den personen inte svarar kan jag få panik o börja gråta o tänka på det värsta. Vill inte leva så jag orkar inte o ångesten över det är alltid värst på kvällen o ännu mer runt nyår varje år är ännu ett år man aldrig får tillbx Entjej

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
14.12.2017
Hej,
Det låter fruktansvärt jobbigt det du går igenom just nu. Givetvis är det ju sant - ingen människa vet vad som kommer att hända och varje dag utsätter vi ju oss potentiellt för alla möjliga faror. Men det blir otroligt tungt att gå omkring och fundera på saken hela tiden, eftersom det tär så mycket på energin och glädjen i att finnas till just nu.
Jag tycker att det låter som att din oro har utvecklats till en tvångstanke, och att den upptar alldeles för mycket av din energi. Det positiva är att man kan komma ifrån tvångstankar, och att det inte betyder att du alltid kommer att må som du mår just nu. Jag tycker att du skall söka hjälp hos en psykolog för att få en början. Du kan komma i kontakt med en psykolog t.ex. via hälsocentralen på den ort du bor. Då du uppger en orsak till att du vill träffa en psykolog tycker jag att du skall säga som det är, att du har tvångstankar som gör att du går omkring och är rädd hela tiden, och att du mår väldigt dåligt av dem.
En psykolog kan inte nödvändigtvis "fixa dig" med en gång, men hen kan hjälpa dig reda ut vad det är som orsakar din rädsla och dina tvångstankar och du kan lära dig knep och få verktyg för att hantera känslorna. Beroende på hur du själv känner så kan man också ta hjälp av mediciner  för att lugna ner situationen till en början, men det är någonting du måste diskutera med psykologen och en läkare.
Jag blir så ledsen av att tänka på hur rädd du är, och hur mycket det begränsar dig. Du har rätt att känna dig avslappnad och trygg, och därför tycker jag att det är viktigt att du inte sitter ensam med dina tankar längre utan söker hjälp. Rädslor är ganska sällan helt logiska, och även om din räsla i detta fall delvis är befogad (ingen vet hur länge nån lever) så har din rädsla helt fel proportioner.
Snälla ta hand om dig och hitta en psykolog att tala med. Du är värdefull!
Kram
Tessi