RÄDD TJEJ
01.11.2017
Hej jag chattade med en som säger att han va 20 sen 22 men jag skulle chansa 30 men iaf han såg på snapkartan var jag bodde men han bor i sverige och han sa att han skulle komma hit jag tror inte det men vad ska jag göra ifall han gör det Sara

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
01.11.2017
Hej.
Jag förstår att du känner dig rädd, även om jag precis som du inte tror att han kommer att söka upp dig. Tyvärr är det ju ofta på det sätt som du beskriver - att personen man chattar med inte alls är den person de utger sig för att vara. Det kan bra hända att han är 30, precis som du misstänker - och då gör du alldeles rätt i att inte ha mer kontakt med honom. En kille som är 30 (eller 22 för den delen) skall inte vara intresserad av en tjej i din ålder. Det är ett tecken på att någonting inte är riktigt som det ska med honom om han vet om hur gammal du är och fortfarande försöker hålla kontakten.
Om han skulle ta kontakt pånytt så tycker jag att du klart och tydligt skall informera honom om att du inte är intresserad, och att du vill att han slutar skriva till dig. Om han ändå fortsätter så tycker jag att du skall kontakta polisen. Idag finns det rent allmänt en ganska lättsam inställning till personer som tränger sig på och gör närmanden via nätet, och man tar alldeles för sällan tag i saken och anmäler det trots att det helt tydligt är ett brott. Speciellt om det innefattar hot eller sexuella anspelningar av något slag. Polisen är ganska van vid att utreda dylika fall. Det är bra om du tar screenshots av era konversationer så att du kan visa dem och så att du har bevis som styrker din historia.
Skulle han mot förmodan mitt i allt dyka upp, vilket inte är sannolikt men ändå, så tycker jag att du skall kontakta polisen direkt.
Med tanke på att han antagligen bor i sverige så tror jag inte att du behöver vara orolig, men det skadar aldrig att tänka igenom vad man skulle göra iaf. Det är bättre att ha en plan och inte behöva den än att behöva en plan och inte ha en.
Var rädd om dig.
Kram
Tessi