Relation med någon
07.01.2023
Känner typ att jag inte kommer klara av att vara tillsammans med någon o ha förhållande med i framtiden, jag är ganska introvert som person, säger inte mycket, är blyg. Tänker typ om jag blir ihop med någon kommer den säkert vilja lämna mig för jag inte är särskilt attraktiv.
Är en väldigt introvert person osv
Är inte emot människor eller förhållande men jag tänker på det med att va tillsammans med nån tjej att det inte kommer gå så bra. Ingen vill ju ha nån som är tråkig som jag Adam
Rosanna farg

Ungdomsinformatör Rosanna svarar
09.01.2023
Hej!
Förhållanden och dejtande kan kännas både skrämmande och hopplöst i början. Nu vet jag ju inte om du har någon erfarenhet av ett tidigare förhållande men jag utgår från att du kanske inte har dom bästa upplevelserna när det kommer till romantiska förhållanden. Oberoende om du har det eller ej så tror jag att det bästa för dig skulle vara att du börjar med att jobba på ditt förhållande till dig själv. Det är absolut okej att vara introvert och blyg och det betyder absolut inte att du är tråkig. Blyghet kan göra det lite svårare för dig att ta kontakt och svårare för människor runt dig att få något grepp om dig som person, vilket kan göra det lite svårt att hitta en potentiell partner. Men baserat på hur du skriver om dig själv så tror jag inte att det är din blyghet i sig som är problemet utan att du ser dig själv som tråkig och oattraktiv.
Alla människor söker inte efter samma sak i ett förhållande och alla söker inte efter en viss sorts partner. Med andra ord så kan det finnas någon där ute i världen som är helt perfekt för dig och du för dom. Du kan fundera på vad du själv vill ha ut av att förhållande, vad skulle du vilja hitta på med en tjej och vad skulle du vara bekväm med? Är ett förhållande något som du aktivt söker just nu eller ser du det mer som något du vill ha i framtiden? Kom ihåg att inte försöka tvinga fram ett förhållande bara för att det känns som att du borde ha ett. Jobba på dig själv och bygg upp ditt självförtroende och våga vara nöjd med dig själv. Sådant brukar stråla ut till andra och göra det lättare för andra att lägga märke till en. I slutändan så handlar förhållanden mer om att vara empatisk och öppen med sin partner snarare än hur man ser ut eller hur påhittig och utåtriktad man är.
Det är också okej att "misslyckas" med ett förhållande. Den första tjejen du dejtar behöver inte vara den du gifter dig med och varje förhållande som tar slut kommer att hjälpa dig att bli en bättre partner så länge du är öppen för att lära dig av dina upplevelser och misstag samt din partners.
Jag tror att det viktigaste för dig i nuläget är att jobba på hur du ser dig själv och fundera på varför du vill ha ett förhållande och vad du önskar dig av en flickvän. Kom ihåg att du inte har bråttom någonstans och låt saker och ting ta den tid det tar. Fundera på hur du skulle vilja vara i ett förhållande, hur skulle du vilja vara som en pojkvän? Vilka steg kan du sakta men säkert ta för att bli den du vill vara? Kom håg att du inte behöver ändra på dig själv för någon annan men det är bra att våga växa som person och bygga på sig själv och sitt självförtroende. Men gör det i första hand för din egen skull!
Om ett lyckat förhållande är något som du verkligen vill ha en vacker dag så har jag inga tvivel på att du kommer lyckas med det. :)
Kram!
/Rosanna