resa
09.06.2015
hej! i sommar ska jag till turkiet med min familj. ska vara där en vecka. jag lider av en extrem rädsla av nya platser långt hemifrån (ingen vet och skulle antagligen tycka att jag är konstig). eller okej, var till turkiet (helt annan stad än vad vi ska till) och fick en panikattack i en butik. minns ännu blicken av han som jobbade där, han var väl snäll men typ orolig/intresserad/"pedoaktig". och ja, nu är jag i princip rädd för turkiska människor, affärer och allt möjligt. jag är rädd att jag ska få en panikattack då vi är utanför hotellområdet (ok, staden är bara 18km från hotellet) och på själva hotellområdet. :(
vad händer om jag får det? och på tal om annat, hur är turkiet säkerhetsmässigt? hur är sjukvården, maten (kan man äta allt på all inklusive fyrstjärnigt hotell?) och ja, människorna. vet att jag fått ett dåligt intryck och borde jobba bort det.

Ungdomsinformatören Jenny svarar
12.06.2015
Hej!
Det är helt vanligt att man är lite rädd för nya ställen och nya människor ibland, det hör liksom till våra männiksors försvarsmekanism, så bra att du skickade en fråga till oss. Hoppas att vi kan hjälpa!
Turkiet är ett mycket populärt resemål bland finländare eftersom det är lätt att åka dit, relativt korta flygtider, passliga resepriser och så där finns där också högklassiga hoteller. Det finns t.ex. finska restauranger i vissa städer och man kan med stor sannolikhet höra andra bekanta språk i förbifarten på stan. Redan på flygplanet finns det troligen människor som reser till samma ställe som ni.
Du skulle kunna fråga av dina föräldrar att av vilken researrangör ni har tagit resan för jag tror att det skulle vara bra för dig att bekanta dig med det närmare genom att läsa om det och få information. Vanligen lättar rädslan då man känner att man har lite kontroll över den situationen man är lite spänd för. En del researrangörer samarbetar med lokala läkare och hälsovårdspersonal, så om ni har tagit resan av en researrangör, är det bara att kontakta er reseledare då ni har frågor eller om man behöver sjukvård. Reseledaren hjälper med praktiskta saker och språkmuren vid behov. Om ni har tagit en egen resa (utan researrangör) finns det nog sjukhus/sjukvårdspersonal nära ändå och på en del hotell har de egen hälsovårdare som personalen där kan kontakta vid behov. Tror du att det skulle hjälpa om du skulle fundera ut något trevligt, som du kan kasta tanken till om du råkar i en sitaution där du börjar få ångest? du kan ju åtminstone prova.
Maten på ett fyrastjärningt hotell brukar nog vanligen vara ba och man kan äta allt om man inte har allergier eller om det inte är någå vissa kryddor man ogillar. Människorna i Turkiet är ju nog lite annorlunda än vi här i Finland. De är kanske allmänt pratsammare, mera påträngande och försöker förstås sälja sina saker genom att prata trevligar saker -ibland kan de också vara temperamentiska och t.ex. bli arga om man inte köper något -gäller dock inte alla. Man måste liksom utveckla en lite hårdare skinn då man är utomlands, så att man inte bryr sig om allt de säger och att man kan säga nej om man inte vill köpa något eller bara gå bort om det inte känns bra.Tror du att du kan säga åt dina föräldrar redan i förväg att du inte kanske sedan trivs på alla platser och du vill att de tar hänsyn till det där om du säger till dem då du tycker att situationen är otrivsam? Man vänjer sig ändå nog ofta till nya ställen och männidkor då man har vistats på ett nytt ställe ett tag, kan hända att andra gången i t.ex. en affär känns redan mycket bättre än den första.
Researrangörer brukar informera om det är något speciellt att tänka på med säkerheten i något resemål och om situationen i landet är sådan att det inte skulle vara säkert att vara där, skulle resorna dit inte arrangeras. Man skall ändå alltid ha en bra väska, hålla bra i den då man är utomlands (även i hemlandet) eftersom det kan finnas ficktjuvar, oftast är dom på platser där det finns myckt människor så de är svårare att märka.
Njut av resan -den blir säkert bra!
Hälsar, ungdomsinformatören Jenny