Röst i huvudet
02.04.2024
Det här är en väldigt random fråga men bara undrar väldigt mycket om det stämmer att inte alla har en så kallad ”röst” i huvudet (inner monologue) och hur tänker man om det stämmer att inte alla har det? Hejhej

Ungdomsinformatör Kix svarar
10.04.2024
Hejsan!
Tack för din fråga, det här är ett jätteintressant ämne. När jag först hörde att alla människor inte har en inre röst så blev jag också jätteförvånad och hade svårt att tro det (jag är själv en sån som har massvist av ord och meningar i mitt huvud). Eftersom jag har studerat utvecklingspsykologi så blev jag nyfiken att lära mig mera och har läst på en del om saken, så fast jag inte är någon direkt expert på ämnet så ska jag här försöka dela med mig av vad jag har lärt mig.
Det är ganska svårt att undersöka det här på något neutralt sätt eftersom alla människor endast har sitt eget sätt att tänka, och kan ha svårt att förstå hur någon kan uppleva tänkandet annorlunda. Man vet ju liksom bara sitt eget sätt! Så i de undersökningar man har gjort om saken så har man förlitat sig till vad människor själva berättar om hur de tänker.
Många människor tror att de har en inre monolog mer eller mindre hela tiden, men det visade sig i en undersökning av psykologiprofessorn Russell Hurlburt att det inte är så, utan de flesta tänker på många olika sätt - ofta utan den inre monologen. I den här studien hade människor på sig armband som pep slumpartat under dagen, och när de pep så skulle personerna skriva ner vad de tänkte, och också berätta HUR de tänkte det. Det visade sig att i genomsnitt tänkte testpersonerna med en inre röst 26% av gångerna som de blev tillfrågade. De som mest använde en inre monolog tänkte med ord ca. 75% av gångerna som de blev tillfrågade. Men, så fanns det också en del som inte tänkte med en röst alls!
Enligt en annan artikel jag fann så står det att de människor som huvudsakligen använder sin inre monolog för att tänka är ungefär 30% - 50% av befolkningen. Det är lite svårräknat, eftersom de allra flesta KAN tänka med en inre röst – men för en del är det inte det huvudsakliga sättet utan nåt som bara händer nu som då. Vissa personer tänker med en röst bara om de exempelvis ska minnas ett gammalt samtal de haft med någon, eller om de läser en bok, men föredrar annars att tänka på nåt annat vis.
Nå, hur tänker man då, om man inte tänker i ord? Jag antar ju att du själv tänker främst med en inre röst som pratar, eftersom du frågar så här. Man kan tänka i inre visuella bilder och strukturer, eller som att man ser en video spela i ens huvud där man exempelvis ser sig själv göra olika saker. Vissa människor säger att de tänker med abstrakta koncept och liksom ”bara vet” vad de tänker, eller tänker med känslor utan att det sitter ihop med ord. Vanligaste verkar dock vara att man tänker genom någon typ av kombination av inre visuella bilder och ord, om vartannat. Men sen finns det också människor som inte alls kan visualisera bilder i sitt inre.
Som sagt, superintressant ämne! Jag testade fråga några av mina vänner hur de tänker, och det ledde till intressanta diskussioner. Personligen har jag svårast att förstå att endel kan ha det ”tyst” i sitt huvud, det har nog aldrig hänt för mig tror jag, ibland känns det snarare som att jag har 3 olika tankespår av prat samtidigt och sen en låt ovanpå det :D Måste vara skönt att kunna ha det tyst ibland. Kanske du också skulle testa fråga människorna i din omgivning om hur de upplever sin inre värld?
Mvh, Kix