Salmiak pulver
20.05.2014
Hej! Jag har blivit galen i ett salmiak pulver, "Pöyröö puluveri" (www.namitupa.fi). Kan äta en hel burk uppdelat på två olika gånger. Det står vad det innehåller, men nu undrar jag om ni får tag på hur mycket kalorier m.m. det finns i det?? Och också, hur onyttigt är det egentligen och vad gör det åt kroppen? Känns som att det är bättre att äta än godis när man är snål. F.S

Ungdomsinformatören Lena svarar
02.06.2014
Hej F.S!
Förlåt att du fått vänta på svar, men nu ska vi äntligen ta itu med din fråga!
Men tyvärr har vi inget svar att komma med, vi har sökt och sökt men kan inte hitta kalorimängden för just det pulvret du frågar efter. Pulvret innehåller ju lakritspulver, socker, salmiak, anisolja. Vanlig salmiak-godis innehåller ungefär 300 kcal/100g så pulvret kan säkert närmast jämföras med det.
Svårt att säga också hur onyttigt det är för kroppen - det är väl all godis i stora mängder. Men om man unnar sig lite gott ibland är det nog inte "farligt". Vad gör det åt kroppen då? samma saker som godis i allmändet - i längden kan överdriven konsumering resultera i viktökning. Men godisätandet påverkar också tändernas hälsa. Om man äter mycket godis påverkar det också kosten överlag. När man äter godis känner man inte hungerkänslan på samma sätt, således tar godiset "rum" från vanligt kost och som en följd minskar intaget av vitaminer och mineraler.
Pulvret är nog lika mycket godis som godis i fast form, tyvärr. Om du är snål och vill undvika godis kan du försöka ta frukter istället. Prova tex på att sätta vindruvor i fryset och ta några när godissuget är som värst. Läs också mera här hur du kan få bukt på godissuget. Självklart kan man unna sig lite gott ibland, men måtta med allt. ;)
Hälsar ungdomsinformatören Lena