Second hand
14.02.2015
Hej, är en tjej på 16 år som skulle vilja handla mer second hand dels p.g.a att det är billigare och även att det är lite miljövänligare. Problemet är bara att jag alltid har tyckt att det känns en aning sunkigt att köpa någon annans använda kläder, och jag har dessutom inte så bra erfarenheter av loppisar och secondhand-butiker, har alltid tyckt att det inte har funnits fina kläder, eller att de har varit för slitna eller allmänt ofräscha för att jag skulle vilja ha dom. Finns det någon secondhand-butik i Vasa som har kläder som skulle intressera en 16-årig tjej?
Praktikanten Sabina svarar

Ungdomsinformatören Liselott svarar
16.02.2015
Hejsan!
Det har blivit jätte pop nu att handla på secon hand affärer. Precis som du skriver är det både billigare och man kan verkligen hitta fynd på samma gång som det är miljövänligt. Jag förstår din känsla att det kan kännas lite ofräscht att handla andras kläder, men jag tycker att de flesta loppisar nuförtiden försöker hålla det fräscht och de flesta som säljer saker på loppisar så lägger inte dit smutsiga eller söndriga saker. Man kan också alltid tvätta och vädra kläderna före man börjar använda dem så känns de fräschare.
Det finns många loppisar i Vasa trakten, jag listar dem här så kan du söka via google för mer information:
Retro basar och Fyndis i Smedsby
Eva & Adam i Centrum
Suvikirppis i Sunnanvik
Röda korsets loppis
Brändö Loppis
Mirabell är en secondhand affär som säljer märkeskläder, märkesväskor, märkesskor, designkläder och hon har också en facebook sida som du kan kika in på. Mirabell finns dock i Karleby så det är ju en bit bort men värt ett besök.
Det är svårt att säga vilket loppis som skulle passa dig bäst eftersom det varierar med vad folk säljer. Så mitt tips är att ta en loppisdag då du går till alla loppisar och själv hittar ditt favoritloppis.
Lycka till och ha det bra!
Hälsar Praktikanten Sabina och Ungdomsinformatör Liselott