Sh
16.02.2023
Jag är 14 år och har i snart ett halvår haft svårt med självskade beteende, det började med lite enkla scratches på mina handleder men den senaste månaden har jag börjat skära mina vrister. Detta lämnar ärr som läker långsamt och iochmed att man i åttan måste gå en hälsogranskning där ens förälder är med och man typ behöver ta av sina kläder elär nå aå kommer mina ärr synas, finns det nåt jag kan göra? För att de ska försvinna elär blekna snabbare Mentalt störd unge

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
20.02.2023
Hej,
Först och främst önskar jag att du skulle hitta någon att tala med om de saker som tynger dig. Det största problemet borde med andra ord inte vara hur du skall dölja dina ärr utan vad du kan göra åt situationen så att du inte känner att du behöver skada dig själv. Finns det någon vuxen i din närhet som du kunde prata med? T.ex. en skolkurator, skolcoach, en lärare, ungdomsledare eller någon annan trygg vuxen? Om du inte spontant känner att det finns någon du kan tala med i skolan så kan du kanske ändå be någon där hänvisa dig vidare till någon som du kan tala med. Du förtjänar att få må bra, och då är det viktigt att du själv tar ditt eget illamående på allvar. Jag vet att det kan kännas tröstlöst att ta sig upp och hitta hjälp, men det första steget kan vara att be en vuxen hjälpa dig.
Det är nog ganska sällan som föräldrarna är med på hälsogranskningen då man går i högstadiet, utan oftast går man nog ensam på den. De brukar kolla ryggraden, lyssna på lungor/hjärtat så vid de undersökningarna brukar man behöva klä av sig, men du skall komma ihåg att undersökningen är någonting som görs för din egen skull - inte för läkarens eller hälsovårdarens. Granskningen görs för att kolla upp hur du mår och utvecklas, så det kanske kan vara ett tillfälle för dig att be om hjälp eller visa att du vill ha hjälp?
Hur snabbt olika ärr läker beror på flera olika saker, t.ex. hur djupa de är, var på kroppen de finns osv. Det finns egentligen inte så mycket man kan göra för att påskynda förloppet. Men viktigast skulle det enligt mig vara att du fick hjälp så att du inte känner ett behov av att göra flera. Du är alldeles för viktig för att gå omkring och må dåligt.
Jag hoppas att du vågar be om hjälp.
Kram,
Tessi