självförsvar
14.03.2014
Hej!
Finns det någon praktiskt självförsvar som man kan börja träna i Finland fast man är under 18. Menar inte typ karate. Nåt lite mera realistiskt om nåt verkligen skulle hända. E

Ungdomsinformatörerna Liselott och Lena svarar
17.03.2014
Hej E!
Vi håller på att ta reda på lite om vadhurnärvar man skulle kunna träna någon form av självförsvar. Men det ser lite smådåligt ut. Det finns nog en hel del olika kampsporter man kan träna, men ingenstans hittar vi direkt något om självförsvar, tex en kurs. Eventuellt skulle du kunna kolla typ vuxeninstitut, medborgarinstitut eller arbetarinstitut (arbis) beroende på vad det heter på din ort, ifall de skulle råka ha något - eller kunna planera in en sådan kurs till nästa termin. Eller så kollar du med någon av de lokala/regionala kampsportsföreningar ifall de planerar typ någon kortkurs. Googla tex med de närmaste orternas namn och ordet självförsvar, så ser du om något är på gång. Kanske de tex också kunde ta med det som en aktivitet på temadagen i skolan i vår eller liknande också?
Det vi dock fått fram genom att fråga runt lite är att ju-jutsu verkar vara närmast när det gäller grepp och teknik för försvar (inte att fokusera på attack). Och faktiskt hade vi för ett par somrar sedan här i Korsholm ett tjejläger, där vi bjudit in en ju-jutsumästare att ha lite självförsvarsövningar för tjejerna, och det han instruerade oss i då var nog på pricken just hur man försvarar sig själv tex i en angreppssituation på mörk gata. Han berättade också en del om vad som händer efteråt, alltså tex vad man själv kan bli straffad för om man försvarar sig. Vi hittade en sajt där mycket av det han sade redan står, så därifrån får du säkert åtminstone lite matnyttig kunskap. http://www.bodyguard.nu/text/sjalvforsvar.
Det vi dock kan tillägga var att när vi verkligen fick pröva att tex slå själv eller knäa någon (alltså slå mot en stor dyna vaddenusenheter som läraren höll upp) så insåg vi hur mycket starkare vi själva var, hur mycket mer vi klarar än vad vi trodde om oss själva - och att vi faktiskt skulle kunna försvara oss, även om vi inte tränat kampsport (utan bara med det vi lärde oss på två timmar). Så framförallt för självkänslans skull lönar det sig nog att pröva på lite inom ordnade och trygga former!
Men obs! Om du just nu önskar att du redan hade gått en självförsvarskurs, tex för att du just nu känner dig hotad av något (tex att någon hotat med stryk), så lönar det sig nog mera att berätta för en vuxen, tex gympaläraren till de som hotat, farsan (eller de som hotats farsa) eller polisen, än att försöka klara av en attack på egen hand. Visst kan man känna sig starkare och säkrare om man vet hur man försvarar sig, men våld som möts med våld har aldrig varit någon bra lösning (underligt att mänskligheten inte lärt sig det ännu efter att ha bankat på varandra i årtusenden...) Det är inte att "skvallra" att berätta för någon att nu känner man sig hotad. Det är ju ändå inte som att de som hotat med stryk inte skulle veta om att det är både moraliskt fel och brottsligt att ta till våld.  Och att skvallra är definitivt något du inte ångrar om du måste välja mellan det och månader i en sjukhussäng eller livstid i rullstol för att någon råkade få in en spark mot din ryggrad.
Hälsar ungdomsinformatörerna Liselott och Lena