Skaffa kattungar?
06.08.2017
Hej! Vi har bestämt oss för att skaffa en kattunge, alternativt två. Vi hade fler katter förut, men nu har vi bara en kvar. Problemet är att vi är lite oroliga för hur vår nuvarande katt skulle reagera på nykomlingar i huset. Och som jag tidigare nämnde funderar vi på eventuellt två kattungar, är det överhuvudtaget klokt med tanke på att vi inte vet huruvida vår katt skulle acceptera EN ny katt eller ej? Skulle två kattungar göra så att den gamla katten skulle känna sig mycket mer stressad, hotad och "utbytt"? Skulle chansen att katterna skulle komma överens och acceptera varandra minskas betydligt? Är detta en stor risk att ta? Oavsett så är vi inställd på åtminstone en kattunge. Jag vet också att det kan ta länge, månader före katter accepterar varandra helt, men frågan är hur man vet då det helt enkelt inte kommer att fungera. juuju
Ungdomsledare Hannah svarar

Ungdomsinformatören Sanna svarar
16.08.2017
Hejsan, ursäkta att du måst vänta så länge på ditt svar. Det har nog blivit något missförstånd här.
Men iaf, kanske ni redan fått hem kattungarna eller om ni tog bara en. Så kanske ni redan vet hur det gick. Det är svårt eller kanske omöjligt att säga hur en äldre katt kommer att reagera på en ny katt i huset. Ibland kan det gå jätte bra och andra gånger går det inte alls. Sällan bir det totalt omöjligt, alltså att man skulle behöva fundera om man ska ge tillbaka den nya katten, men såklart kan sånt också hända. En av våra experter som känner till mycket om katter kommer strax med mera svar här under.
Hälsar kattälskaren och ungdomsinformatören Sanna
Hej!
Fint att ni tar er gamla katt i beaktande och vill att den skall ha det bra!
Det är jätteviktigt att man introducerar en ny kattunge till hemmet och de gamla husdjuren som bor där från förr, på rätt sätt! Precis som du skriver kan den äldre katten bli stressad av att det kommer in nya katter i hemmet. Det finns ändå flera saker man kan göra/tänka på, för att göra förändringen smidigare och lättare för båda katterna!
Helst skall de katter som skall bo tillsammans ha samma typ av lynne (personlighet). Lugna katter brukar komma överens med andra lugna katter medan busiga katter tycker det är roligt med en annan busig katt. Om den ena katten helst ligger på soffan hela dagen medan den andra vill springa och leka mycket, kan de båda bli irriterade och stressade på varandra. Den busiga katten kan börja hoppa på den lugna för att den skall leka, och då kan den lugna känna sig otrygg då den inte vet när den andra katten kommer att ”attackera” den nästa gång.
Med raskatter vet man bättre på förhand vilket lynne de kommer att ha då de växer upp. Finns de raser som är lugna och de som är mer livligare. Dessutom kan kattuppfödaren berätta hurdant lynne kattungens föräldrar (och andra släktingar) har. Men jag antar att det är vanliga bondkatter (blandras) som ni tänker skaffa. Fråga hursomhelst den som har de kattungar ni funderar på, hurdana kattungens föräldrar är (kan ju hända att de bara känner mamman). Försök att inte ta den sötaste ni ser utan att tänka efter, utan fråga hurdan personlighet föräldern har och om den kattunge ni tänkt er den snällaste eller busigaste i kullen?
De första dagarna och veckorna kan vara avgörande om katterna kommer att trivas tillsammans eller inte. Ta det lugnt med att presentera katterna för varandra. Ett vanligt misstag är att man genast sätter katterna i samma rum – men det går alldeles för fort fram för katterna. Då tränger ju den nya katten in sig på den gamlas revir. Börja med att ha dem i olika rum med dörren stängd. Då får de höra och känna lukten av varandra. Ni kan också låta den gamla katten undersöka transportburen som den nya kom i. Lukten av båda katterna fastnar också i håret och på kläderna, så låt katterna lukta på er! Då båda katterna kan vara vid dörren utan att dom fräser eller verkar alltför otrygga – kan ni gå vidare till nästa steg – öppna dörren men sätt ett galler framför så att den nya inte slipper ut. Då får de titta och hälsa på varandra utan att det finns någon risk att de skadar varandra. Då de snusar på varandra vänligt och verkar avslappnade i varandras sällskap kan ni ta bort gallret. Efter det kan det ändå vara bra att inte ha nya och gamla katten fritt i huset under hela dygnet. Utan börja med några timmar och öka vartefter beroende på hur det går. Var beredda på att den här processen kan ta flera dagar. Jag vet att det här sättet tar tid och man kan bli lite otålig, men för katterna är det ett bra sätt.
Hemmet är ju kattens revir. Då det kommer in en ny katt så finns det risk att det blir gräl om vems reviret är och vem det är som bestämmer där. För att undvika problem skall man alltid ha en extra katt-wc, om ni har två katter skall ni ha tre sandlådor. Det kan också vara bra att ha minst två vattenskålar och en extra matskål. Kom också ihåg att kastrera/sterilisera de nya katterna då de är tillräckligt gamla.
För att den gamla katten inte skall bli avundsjuk på den nya, så skall man hålla samma ordning i hemmet som det brukar vara. I praktiken betyder det att den gamla katten bl.a. skall ha tillgång till sina favoritställen. T.ex. brukar den gamla katten sova med dig i din säng, så låt den fortsätta med det (fastän det kanske för dig skulle vara roligare att gosa med nya kattungar). Ge också mat åt den gamla katten först och sedan åt kattungen. Om den gamla katten tycker bäst om dig i familjen, visa att du tycker precis lika mycket om den som förr! Ge den uppmärksamhet och kela med den mycket i början, så att den inte känner sig utbytt.
Lycka till!
Hannah, ungdomsledare och kattägare