Skäms
31.03.2022
Hejsan! Jag känner mig som den sämsta pojkvännen i världen, eftersom jag har såna trust issues från tidigare förhållanden (har haft två förhållanden och båda har varit otrogna) så alltid när jag inte är med min flickvän känner jag mig som värsta stalkern och jag övertänker precis allt...
Exempelvis är hon ganska långsam att svara på mina meddelanden, så jag går ofta in på snapkartan och ser att hon varit online efter det jag skickat men inte öppnat mitt, varpå jag börjar övertänka att hon pratar med någon annan kille som är mer intressant. När hon är på jobb jobbar hon med en snygg kille i hennes ålder, och jag ör alltid jättesvartsjuk. Jag blir sur (inombords) när hon tar flera timmar på sig att svara, och jag är skrämmande bra att märka när hon ljuger eller hittar på, fastän det oftast är små lögner så gör det att mina trust issues försämras... Jag vågar inte ta upp allt med henne för är jätterädd att hon ska börja se mig som ett rövhål och göra slut med mig och jag skulle inte klara mig utan henne.... Men jag mår jättedåligt av att hålla allt detta inom mig... Vad ska jag göra för att ändra på mitt jävla övertänkande och allt det jag berättade om?? Världens största a-hole

Ungdomsinformatör Kix svarar
05.04.2022
Hejsan!
Tack för din fråga. Det kan vara väldigt jobbigt att ha såna här tankebanor, och jag tycker det är stort av dig att du vill jobba på detta, och att du kan erkänna för dig själv att du ibland övertänker. Men jag vill inte att du ska ”ge dig själv sk*t” för att du tänker på vissa sätt, eller tycka att du på något vis är dålig. Det är du inte!! Det är många som kämpar med dylika känslor, och det är en förståelig reaktion om man har blivit sviken förut. Ledsen att höra att du varit i förhållanden där den andra inte har varit trogen. Hoppas du kommer ihåg att det inte varit ditt fel eller haft med dig att göra, det säger mest om dem som gjorde de valen, inte något om dig. Sånt kan hända även den bästa, om man råkar bli tillsammans med någon som inte är redo för ett djupare förhållande där man respekterar ramarna för förhållandet. Försök att komma ihåg att din nuvarande flickvän inte är dina ex!
Jag tror det skulle vara bra om du kunde berätta för din flickvän om att du har trust issues från tidigare förhållanden, och att de ibland gör det svårt för dig. Du kan ta upp det första gången någon neutral gång, inte när du känner dig väldigt upprörd för då kan orden bli andra än man menat. Då kan du förklara för henne varför du känner så här, när du brukar känna det – och också poängtera att du absolut inte (!!) vill begränsa henne genom att berätta det här – du vill bara att ni ska kunna prata om känslor tillsammans så det inte blir några missförstånd. För fast du försöker hålla inne allt det här så kan det nog bra vara att hon märker att nåt är fel, men hon förstår kanske inte riktigt varför. Då är det bäst att vara ärlig. Du är ABSOLUT INTE ett rövhål bara för att du är svartsjuk. Däremot skulle du vara ett rövhål om du försökte kontrollera din flickvän in i minsta detalj och säga exakt vad hon får göra eller hur hon får klä sig... Just nu är du en pojkvän som kämpar med jobbiga känslor, that is all.
Du kanske också skulle må bra av att prata om det här med någon utomstående, eftersom du verkar må dåligt av det ganska ofta? Exempelvis någon typ av professionell inom mental hälsa, kanske finns det någon du kunde få träffa från studenthälsovården/arbetshälsovården? Om du bokar tid så kan du ju säga att det är för att du inte mår så bra mentalt just nu eftersom du övertänker en massa, och att du önskar kunna sluta övertänka saker och kunna slappna av.
En annan sak som kan hjälpa är att du börjar skriva ut de tankar du har, exempelvis i en dagbok, och försöker för dig själv reda ut dina tankar och varifrån de kommer. Det brukar kännas lättare när saker inte längre bara finns inuti ens huvud.
Tills vidare så försök att kontrollera dina impulser att kolla upp när din flickvän är online och så vidare. Svartsjukan matas bara av när man ger efter för såna impulser. Man behöver med tiden lära sig att inget dåligt händer fastän man inte försöker kontrollera sånt som händer, utan man istället försöker att fokusera mera på sig själv.
Jag vet iaf med mig själv att ibland när jag sagt gonatt åt min pojkvän (vi bor mestdels på olika orter just nu pga att han studerar) så kan jag ändå lämna och skrolla social media en stund efteråt, det är bara det att jag inte orkar prata med någon mera den kvällen. Men då står det säkert att jag är online, fast jag ignorerar allas meddelanden efter det och inte pratar med någon. Sen har jag också märkt att det inte alltid stämmer det där, ifall man lämnat upp appen så kan det ändå stå att man är online fast man inte varit det på en stund. Så försök att inte se för mycket på det!
Jag önskar dig lycka till i framtiden!
Kram, Kix