Skicka paket hobbyverksamhet
11.07.2022
Hej!
Ställde för en tid sedan en fråga om webshop som hobbyverksamhet där man tillverkar egna saker. Fick då rekommenderat etsy och det är något jag börjat kolla på men har då en fråga gällande leveransen (främst inom Finland och Sverige) men möjligtvis också andra länder i Europa. Att skicka paket blir ju dyrare än varan i sig? Ska ju skriva in på etsy vad jag tar för pris för leverans…Hur tänker man här? -

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
13.07.2022
Hej,
Tyvärr hittar vi ingen expert som kan ge ett exakt svar på din fråga. Men det är precis som du skriver, att kostnaden för att skicka paketen kan vara dyrare än varan i sig. Om du tittar runt på de varor som finns på Etsy så ser du att det är förhållandevis vanligt att det blir så.
Så vitt jag förstår det så är det du själv som väljer hur du förpackar varan du skall sälja så tillkommer det inga "onödiga" kostnader, men kunden ansvarar själv för eventuella tilläggskostnader som kan tillkomma beroende på vart de skickas. Kolla runt lite vad andra försäljare i Finland tar för frakt, det är ju inte tänkt att du skall gå back på det.
Du kan också testa att googla på "sälja på Etsy" så får du ganska många träffar där människor ger olika tips på hur man skall lyckas med sin Etsy-shop.
Ledsen att inte kunna ge dig ett mer exakt svar.
Kram,
Tessi