Skolan
09.10.2023
Hej, jag går i 9:an och har haft samma lärare sedan 7:an. Jag tycker hen är så bra som lärare. Och jag tycker hen är så bra som person och människa. Jag har ganska jobbigt i skolan med läxor och prov men jag brukar alltid tänka på denhär läraren att jag gör det för hens skull. Jag älskar denna lärare så mycket att jag ofta gråter mig till sömns för att jag inte vill lämna hen. Ingen av mina klasskompisar försår känslan av att älska en lärare så mycket. Så de retar bara mig. Men det är svårt att förklara då man inte har en lärare man gillar så mycket. Jag brukar på helgarna sitta och kolla på hens ig flöde för att jag börjar må bättre. Hur ska jag nånsin kunna släppa denna lärare? Det är ju min ända motivation till skolan och livet. Hur berättar jag för hen att hen betyder massor för mig. Redan av att skiva detta gråter jag floder av tanken att inte se hen mera. Äpplet
Lila Kaki

Ungdomsinformatör Lila svarar
12.10.2023
Hej,
Tack för din fråga! Vad bra att du har en lärare i skolan som du tycker om. Det låter som att den här läraren är en riktig förebild för dig, vilket är jättefint. Alla behöver trygga människor runt sig och det är tur att du hittat en trygg vuxen i din skola.
Jag är ledsen att dina klasskompisar retar dig för det här, men det handlar säkert om just det som du skriver själv – att de helt enkelt inte förstår dina känslor kring det hela. Det är en positiv sak att den här läraren hjälper dig då du känner att det är jobbigt i skolan med läxor och prov samt att du mår bra av att tänka på just den läraren. Det är naturligt att det känns svårt att släppa taget av en person man känner sig trygg med och som får en att må bra. På basen av det du skriver tolkar jag det som att du mår ganska illa då du tänker på att du hamnar släppa taget i slutet av årskurs 9. Det vore bra om du kunde tala med någon tillförlitlig vuxen om det här. Det kunde hjälpa dig att bearbeta de känslor som väcks i dig.
Att avsluta högstadiet känns skrämmande för många och det medför många olika känslor. Lyckligtvis finns det ännu tid kvar tills årskurs 9 är slut för din del. Jag kan bra förstå att framtiden känns otrygg och det är nästan alla av oss som någon gång känt sig stressade eller osäkra inför framtiden och vad den kommer att medföra. Det sagt, behöver det inte kännas så illa som du känner dig just nu. Du ska inte behöva gråta om kvällarna då du far och sova eller känna att den här personen är den enda motivationen du har för skolan och livet. Jag lämnar här under några ställen som du kan vara i kontakt med för att bearbeta det du går igenom just nu. Du ska inte behöva behandla dessa känslor och tankar ensam.
• Ärligt talat-chatten har öppet varje vecka måndag till fredag kl. 09-12 samt kl. 19-22. Du kan chatta med en psykolog på måndagar och fredagar, helt anonymt.
• Ungdomsstationen Fiilis erbjuder samtalsstöd och rådgivning gratis och konfidentiellt. Boka tid genom att ringa eller skicka ett SMS till David Sandström 040 805 1216.
• Barn- och ungdomstelefonen betjänar på numret 0800 96 116 på svenska. Öppettiderna är må-ons kl. 14-17 och to kl. 17-20. Du kan ringa anonymt.
• Skolkurator eller en annan tillförlitlig vuxen i din skola. De finns där för att hjälpa alla skolans elever.
Du undrar också hur du kunde berätta åt den här läraren att hen betyder massor för dig. Det finns många olika sätt att göra det här på och det är fint av dig att du gärna vill förmedla åt den här läraren vilken betydelse hen har haft i ditt liv. Du kan tala med läraren i fråga ifall det känns bekvämt för dig, eller skriva ett kort där du tackar läraren för allting. Det att du visar åt läraren vad hen har betytt för dig känns säkert bra för läraren också.
Allting kommer att ordna sig <3
Styrkekramar, Lila