sluta jämföra mig med andra
18.12.2023
Hej decibel
Jag är en person som jättelätt börjar jämföra mig med personer och jag börjar ofta må dåligt i samband med det, det kan vara om vad som hellst, på senaste tiden t.ex. Kläder, utseende, vänner, träning men också att många har börjar skaffa pojk/flickvänner och att jag aldrig haft en men väldigt gärna skulle vilja.
Finns det något sätt att sluta jämföra sig? Jag vet att jag inte borde jämföra mig men jag gör det som i huvudet, automatiskt nästan. Hur kan jag sluta?
lilla mysen
Lila Kaki

Ungdomsinformatör Lila svarar
02.01.2024
Hej,
Tack för din viktiga fråga. Jag beklagar att du hamnat vänta så länge på svar.
Det är helt normalt att man jämför sig med andra. Jag vågar påstå att vi alla gör det, vissa dock mera än andra. Att jämföra sig med andra är inte enbart negativt, men man kan lätt falla in i en ond spiral där man kan börja må dåligt av att jämföra sig med andra personer. Det är jättesynd att du känner att du mår dåligt ofta på grund av det här. Så ska det inte behöva vara.
Det är svårt att sluta jämföra sig med andra helt och hållet, men genom att jobba med sin självkänsla kan man sluta må dåligt av att jämföra sig med andra, eftersom man vet att man är värdefull just så som man är. Självkänsla är inte något som är bestående utan det kommer bättre och sämre perioder för oss alla. Ibland känner man sig på topp, medan man andra gånger känner sig rätt så usel, men i grunden handlar det om att man vet sitt eget värde. Det kommer alltid att finnas personer som av olika orsaker verkar ”vara bättre” än en själv, men jag vill att du kommer ihåg att det inte automatiskt betyder att man skulle ”vara bättre” på något vis om man t.ex. har mera vänner, har en partner eller bär på nya kläder. Man kan aldrig se utanpå på en person vad den bär med sig och vad som ligger under ytan. Ditt värde som person ligger inte i antalet vänner, en partner, nya kläder eller ditt utseende utan du är värdefull just så som du är.
Det är inte alltid lätt att acceptera sig själv som man är, eftersom man ofta är själv sin värsta kritiker. Det som du ser i dig själv är sällan samma som alla andra ser i dig, även om det ofta känns så. Du befinner dig i en känslig ålder där man ofta ännu söker sig själv - vem man vill vara och vad som är viktigt för en. Det är en process som tyvärr ofta tar tid. Det är sällan så att man kan acceptera sig själv över en natt utan man behöver jobba med sin självkänsla för att inse att man duger just så som man är. Du behöver aldrig ändra på dig för någon annans skull, det vill jag att du ska komma ihåg.
Jag rekommenderar att du vänder dig till en trygg vuxen för att diskutera saken vidare. Det kan vara en skolkurator, en skolcoach, en ungdomsarbetare, dina föräldrar eller en släkting. Det viktigaste är att det är en vuxen som du litar på och känner dig bekväm med. Då kan ni tillsammans fundera på saken vidare. Du ska inte behöva bära på det här ensam <3
Jag lämnar här under några tips för att förstärka din självkänsla som du kan prova på. Kom ihåg att det här är något som inte förändras över en natt, så försök att ha tålamod och ge inte upp även om du inte skulle se en förändring direkt.
• Ifrågasätt dina tankar. Då man jämför sig med andra finns det en risk att man hamnar på negativa tankar, men kom ihåg att de är BARA tankar och definierar inte dig som person. Försök att stoppa dig själv i dina negativa tankebanor och ifrågasätta om det verkligen låter rimligt att tanken stämmer. Stanna också upp då du kommer till tankar som börjar med ”alla andra”, ”aldrig” eller ”alltid”. Det är sällan så att verkligen alla andra har det så som man tänker att de har det, på samma sätt som det sällan är vare sig aldrig eller alltid som saken är si eller så.
• Gör sådant som du njuter av. Genom att göra sådant som får dig att må bra får du tankarna på annat och kan känna att du lyckas. Oavsett vad det är som just du tycker om att göra är det alltid värt att göra mera av det.
• Se dina positiva sidor och ge dig själv komplimanger. Tänk på vilka saker som du tycker om hos dig själv. Det kan vara vad som helst, stora eller små saker. Det kan handla om ditt utseende, dina egenskaper eller något som du lyckats med. Ge dig själv en komplimang gällande sådana saker. Påminn dig själv om hur bra du är.
• Ta hand om dig själv. Det är svårt att gilla sig själv om man är trött, hungrig eller har dåligt samvete över något man gjort. Vi gör alla misstag ibland och det är helt okej, men genom att du skapar sunda rutiner, äter regelbundet, har en sund kost, sover tillräckligt och rör på dig kan du redan se en skillnad i hur du känner inuti. Vi människor är psykofysiska varelser, vilket innebär att vårt inre påverkar det yttre och vice versa.
• Omringa dig med personer som får dig att må bra. Ta vara på sådana personer som lyfter upp dig och ge inte tid till dem som vill dra dig ner. Acceptera de komplimanger du får genom att säga ”tack”. Kom ihåg att dessa personer vill vara med dig för att du är just sådan som du är och det räcker mer än väl.
Hoppas det här var till någon hjälp. Du är värdefull och bra just så som du är, glöm aldrig det <3
Kram, Lila