Södern resa
25.08.2014
Hej. Jag och min kompis tänkte fara till något varmt land. Vi är 17år och 16år och vill veta vilka länder man får fara på barer och köpa alkohol i våran ålder? Och också vilket land de far mest turister till för att festa, altså var de finns mest barer? Funderar på grekland, bulgarien eller spanien. Har försökt googla lite men står lite olika överallt... Så skulle vara bra med eran hjälp :) så man int far dit och inte kan festa alls xD och japp vi har våra föräldras tillstånd.

Ungdomsinformatörerna Liselott och Sanna svarar
28.08.2014
Hej, Vi har lite svårt att svara på din fråga. Vi har ju noll tolerans här med alkohol, tobak och droger. Och ni är ju faktiskt underåriga båda två. Vi kan inte ge tips på i vilka länder och barer de eventuellt ser mellan fingrarna med såna saker, tyvärr. Hoppas ni förstår vårt dilemma.
Sen är det också en annan grej. Misstag händer även den bäste, man missbedömmer mängden alkohol man tål osv. På många håll i världen finns det partyställen där det finns folk (kanske främst killar) som satt i system att kolla in vilka tjejer som kunde vara ett lättfångat byte på discot. Man kan råka ut för hur hemska saker som helst, ofrivillig drogning, gruppvåldtäkt, misshandel odyl visst kan sånt hända även hemma i trygga Finland. Men ute i världen är risken ännu större eftersom det rörs mest turister där och gärningsmännen löper liten risk att träffa sina "offer" flera gånger eller bli igenkända, folk reser ju hem.
Om man är i sitt hemland eller möjligtvis i Norden så finns det hjälp att få på ett helt annat sätt än i ett främmande land. Man kan språket, det finns myndigheter att vända sig till ifall man tex blir av med sitt pass eller annars bestulen på alla sina pengar och liknande. Det kan vara mycket svårt i ett främmande land att veta vart man ska vända sig och vem man kan lita på. Och dessutom vara säker på att man blir förstådd.
Nu vill vi inte måla hela världen i svart, men vi känner att vi ändå måste skriva dehär sakerna för att vi är rädda om er och vill ert bästa. Naturligtvis vet vi också hur kul ni säkert skulle ha på en sån resa, och säkert också kommer att ha. Men lova oss att ni inser riskerna och farorna och lever därefter <3
Hälsar ungdomsinformatörerna Sanna och Liselott