Sömn
01.08.2023
Hej! Under sommaren har min sömn blivit väldigt konstig, drömmer varje natt hela tiden. De e helt konstiga drömmar men första 10minuterna då jag vaknar tror jag att de har händ påriktigt. Ibland så drömmer jag och vaknar å e jätte rädd. Dehe händer varje natt.
Jag vaknar också hela tiden, fleeera gånger per natt. Och efter 7tiden så vaknar jag varje 15-ond minut. Jag kan även vakna till och skaka eller rycka till.
Är jätte lättskrämd då jag sover, om tex. Min mamma ska komma och väcka upp mig och hon kmr sakta å lungt in i rummet så bara skakar/hoppar jag till och pulsen är hög.
Jag har inte varit stressad alls under sommaren. Skulle melatonin hjälpa?
Jag somnar oftast ganska fort dock bara jag e trött

Ungdomsinformatör Kix svarar
04.08.2023
Hejsan!
Tack för din fråga. Ledsen att höra att du har haft problem med din sömn. Sömnens kvalitet påverkar ju också livets kvalitet – har vi sovit dåligt och är trötta så blir det också svårare att koncentrera sig samt att hålla ett gott humör under dagen.
Om vi drömmer mycket och intensivt så kan det vara ett tecken på att ens psyke försöker bearbeta och sortera in nya minnen och intryck – speciellt om man har/har haft mycket på gång i livet. Du skriver dock att du inte varit stressad under sommaren (vilket ju är bra). Hur var våren, var den stressig, och är det först nu som du slappnar av? I så fall kan det vara att huvudet försökt ”ta ikapp”.
Oavsett hur det är med den saken, så är ju det här helt klart ett problem för dig just nu, och du kan inte ha det så här – speciellt inte när du snart ska tillbaka till skolan och behöver kunna fokusera. Jag ska här nedan ge dig lite olika tankar och tips för vad du kan göra.
För det första kan du se över din koffein-konsumtion. Dricker du exempelvis energidrycker eller kaffe? I så fall så kan prova hålla en paus med det, eftersom koffein påverkar vår sömn negativt.
Försök också att hålla din hjärna borta från mycket intryck på kvällen innan du ska gå och sova. Försök att inte titta på social media (speciellt inte exempelvis tiktok som ger mycket information i snabba videor) på åtminstone en timme innan du ska gå och sova, utan låt istället hjärnan varva ner. Exempelvis kan du läsa en bok, ta en promenad, eller rita/pyssla med något. Man ska undvika skärmar överlag för att de avger ett blått ljus som säger till vår kropp att den ska vakna upp, inte att den ska somna.
Det rekommenderas att man inte ska äta mat just före man går och lägger sig, eftersom det sätter igång kroppen (ämnesomsättningen) vilket kan ge mardrömmar. Så ät ditt kvällsmål med lite tidsmellanrum innan du går och lägger dig, och inte just före.
Se också till att dricka tillräckligt med vatten under dagen, eftersom vätskebrist kan leda till mardrömmar.
Jag vet inte om du har provat att meditera eller använda andra avslappningsövningar någon gång, men om du vill prova så kan det vara en bra idé att testa göra det några kvällar innan du går och sova, för att liksom rensa huvudet på intryck. Det finns olika appar för meditation, men hittas också på youtube om man söker på typ ”guided meditation for sleep” (eller ”meditation för sömn” om du hellre har det på svenska). Innan du använder material från youtube kan det dock vara bra att först kolla så meditationen inte slutar med en reklamsnutt, för det kan vara jätteirriterande eftersom det väcker en igen.
Det kan vara att melatonin skulle vara av hjälp för dig nu till en början för att få omsvängt det här problemet. I så fall ska du välja långverkande melatonin, som alltså utlöses i kroppen i mindre doser under en lite längre tid – eftersom ditt problem inte är insomning utan att du vaknar upp många gånger.
Om de här problemen kvarstår så skulle jag rekommendera att du såg en läkare för att berätta om det här. Med hen kan du fundera om du behöver mera skräddarsydd medicinering/annan hjälp med din sömnkvalitet.
Sen här till sist ska jag också nämna en metod som kanske kan kännas lite töntig men också kan vara värt ett försök – nämligen att du ber din hjärna att ge dig lugna och snälla drömmar innan du går och sova. :)
Sov gott!
Kram, Kix