Sponsorer till bloggen?
07.12.2015
Är nog kanske inte riktigt ert område, men jag undrade om ni har något tips på hur man får sponsorer till bloggen? :) Har ungefär tillräckligt med besökare för att få sponsorer, men vet inte hur jag ska ta tag i det :l Bloggare

Ungdomsinformatören Liselott svarar
10.12.2015
Hej!
Kul att du vill ragga sponsorer till din blogg! Det finns ju en hel djungel av bloggar i Svenskfinland, så tyvärr kan man inte gå och vänta på att någon trevlig samarbetspartner ska hitta ens blogg. Det gäller att visa framfötterna och ta tag i saken själv. Smiley smile
Om jag var du skulle jag börja med att fundera vilken typ av sponsorer som passar just DIN blogg. Skriver du om mode och skönhet? Då kanske ett sminkföretag eller en webshop som säljer kläder skulle passa. Skriver du om böcker? Då kanske ett bokförlag passar bättre.
När du klurat ut vilken typ av samarbetspartner du skulle vilja ha är det dags att maila ett företag som passar i den kategorin. Skriv ett mail där du berättar om din blogg, vad som gör den så bra, hur många läsare du har i veckan och hur ert samarbete skulle kunna se ut. Om du skulle ha gjort tidigare samarbeten hade du kunnat sätta med länkar till de inläggen i mailet, för att visa hur sponsrade inlägg ser ut på din blogg. Nu när du inte gjort samarbeten tidigare kan du istället länka till några välskrivna och snygga inlägg som du är lite extra stolt över. Kanske också någon recension eller något som passar den kategorin som du vill ha en sponsor i. Då ser personen vilken typ av inlägg du vanligtvis brukar skriva och hen förstår vad hen kan förvänta sig. Får du inte napp den första gången är det bara att maila vidare!
Kanske du rent av har någon duktig företagare i byn eller staden där du bor? Då kan du gå och fråga om den personen kanske skulle vilja marknadsföra sina produkter på din blogg. Smiley smile
En grej som är viktig att minnas när man skriver sponsrade inlägg är att det alltid måste framkomma att inlägget är sponsrat. Det brukar jag själv tydliggöra genom att börja blogginlägget med texten "Inlägget är ett samarbete med XX". Man måste betala skatt på inkomst som man gör via sin blogg, så det är dessutom viktigt att inte sälja sig för billigt. Företaget man skriver om får ju superbra reklam, så då måste man förstås själv få någonting i utbyte också.
Undrar du något mer är det bara att fråga!
Kram,
Maria / tidstjuven.com
PS från Liselott: vi fick just ett svar av Maria på en annan fråga om bloggande och sponsorer som du kan ha nytta av, det kan du läsa här!
PS II: Nog har du väl ramlat över Facebook-gruppen Finlandssvenska bloggare redan?