SSRI biverkningar?
30.06.2016
Hej decibel. Jag tar Sertralin (SSRI) 100 mg mot depression och ångest. Jag undrar om dessa kan vara några biverkningar, (som jag upplever);
Jag har fått torrare slemhinnor, ögon, mun och näsa.
Problem att andas igenom näsan och andning generellt.
Min klaustrofobi har blivit "svårare".
Jag har blivit rädd för att öka i vikt.
Jag känner mig känslosamt avtrubbad, varken glad eller ledsen, känner mig som en levande död.
Mvh anonym. -

Vik. ungdomsinformatören Alexandra svarar
30.06.2016
Hej anonym,
Nu vet jag inte hur länge du ha ätit Sertralin, det kan nämligen påverka biverkningarna ganska mycket. Eftersom du har 100mg så har du åtminstone ätit några veckor, man börjar alltid med en mindre dos och bygger upp dosen med jämna mellanrum. Mest biverkningar, om man får sådana, är i början av kuren. Efter si sådär fem veckor brukar det lite kunna lugna ner sig då kroppen börjar bli van med läkemedlet. Det beror ju väldigt mycket på från person till person också så det kan gå snabbare och det kan ta någon vecka längre. Vissa biverkningar kan lämna på men påverkar de vardagen så är det skäl att fundera på medicinbyte.
Man kan råka ut för så många slags biverkningar och jag tycker att dina biverkningar inte låter avvikande. Många som påbörjar SSRI- medicinering kan uppleva olust och känslan att vara mer död än levande. Men det brukar jämna ut sig efter ett kort tag och man börjar känna sig mera som en människa sen igen. Till och med känna glädje. Kroppen kräver sin tid för att vänja sig.
Har du ätit läkemedlet en längre tid och upplever att biverkningarna är svåra och tunga så tycker jag att du ska prata med läkaren om dem. Det är alltid viktigt att läkaren får veta om vad man har för biverkningar av alla läkemedel. Då kanske du kan få prova en annan medicin istället som kan passa dig bättre.
Jag kommer också att tänka på att kan några av dessa känslor, t.ex. att du känner dig känslosamt avtrubbad och klaustrofobin, komma av depressionen och ångesten? Om du är deprimerad och har ångest så kan man få sådana biverkningar av det, även fast man har medicin på. Därför är det också bra att berätta åt sin läkare om det, då kan man tillsammans fundera på vad det beror på att du känner såhär.
Berätta gärna för mig i en kommentar hur länge du ätit medicinen så kan vi fundera vidare på det här :)
Kram,
Alexandra, sjukskötare