svårt att va ensam
18.10.2016
Kan man va beroende av att va med någon kille? Jag har alltid kännt att jag måste ha någon för att känna mig okej och jag har alltid haft någon kille sen länge ända sedan jag va typ 13-14 har jag haft någon och såfort det tagit slut så går det knappt 2-3 dagar innan jag träffat någon annan har inte mått dåligt av det innan trotts att folk kallat mig för hora och slampa o behandlat mig dåligt för att jag gått vidare för fort dessutom har jag haft problem med droger och alkohol vart depprimerad förlorat 3 vänner som blev mördade under samma natt av 2 andra vänner för snart 2 år sen och varje gång jag mår bra och allt känns bra känns det som något fruktansvärt kommer hända som om det inte är okej för mig att må bra att det inte är mitt liv men iaf så finns det en kille som jag bara vart vän med i typ lite mer än 1 år i början när vi träffades så ville han bara ligga med mig men efter ett tag ville han va mer än det men jag fatta inte det o då hade jag börjat träffa en annan kille så när han fick reda på det backade han undan för att han ändå va mycket äldre än mig och han visste att jag inte mådde bra och han mådde inte häller bra och han jobbade med olagliga saker kände folk som va farliga och han hade skadat o sårat många tjejer innan mig och han har bärettat om saker han gjort som han skämms över och det är det jag gillar hos honom att han kan prata med mig att han är beskyddande rädd för att såra mig och att han försöker bli bättre det gör så jag oxå vill bli bättre och han har vart en väldigt bra vän o när jag bärettade hur jag kände o så sa han att han oxå vill va med mig men att jag har problem med att jag är för beroende av killar att jag hela tiden måste va med någon kille annars känner jag mig värdelös och det är sant jag har haft 3 olika förhållanden sen vi lärde känna varandra och såfort det tagit slut med någon har jag gått vidare och ibland stannat eller förlåtit samma kille även om han behandlat mig dåligt eller nästan fått mig dödad för att jag inte kan va ensam och ja jag har gjort slut med den senaste killen jag haft för dendär killen jag vill ha men han vill att jag ska vänja mig vid att va själv ett tag så jag kan lära mig att jag inte måste va med någon att jag kan klara mig själv oxå men det går inte jag mår jättedåligt av det och klarar inte känns svårare än att sluta med droger och han är inte ens här och kommer inte på några dagar och det känns som om jag kommer bli galen känner mig så värdelös och äcklig har ångest över det och jag vet inte vad jag ska göra nova

Ungdomsinformatören Sanna svarar
25.10.2016
Hejsan nova
Jaaaa det låter som att du har en hel del att reda upp i ditt liv. Men jag måste säga att jag håller med killen som tycker att du ska börja med att jobba med dig själv så att du klarar av att vara ensam. Jag vet att det kan vara svårt att lära sig att trivas i sitt eget sällskap, att kunna gilla sig själv. På en föreläsning som jag var just på sa hon som höll den att man inte ska höra för mycket på sin inre röst. Du vet den lilla rösten man hör inne i sitt huvud, utan att vara Schizofren ;) som antingen säger snälla saker om en eller som det tyvärr oftast är säger elaka nedlåtande saker om en. Om ens inre röst är elak, ska man strunta i den. Fundera över om du skulle säga såna saker till din bästa vän...vi ska försöka vara vår egen allra bästa vän också.
Jag misstänker att du ska jobba med din självkänsla också. Att lära dig att tänka att du är bra just så som du är, att du är värd så mycket mera än att kasta dig från kille till kille osv. Kanske ska du stanna upp en stund och fundera över vart du är på väg, kanske märker du att det kanske är en annan väg du ska gå. Det är så ofta som vår självkänsla ställer till det för oss. Vi går omkring och tror att vi måste visa att vi duger, visa att vi minsann är värda att respekteras, visa att vi står upp för oss själva på samma sätt som om det skulle gälla en kompis i nöd. Det finns säkert inget du inte skulle göra för en kompis som mår dåligt. Har du prövat att fundera över vilka råd du skulle ge en kompis som skulle ha dina erfarenheter och som skulle fråga dig om råd? Vad skulle du säga då? Vad skulle vara det bästa sättet att gå vidare? Kunde du göra det du skulle rekommendera en kompis i samma situation att göra?
Vi har en hel del bra text om hur man jobbar med sin självkänsla på våra sidor, du kan hitta dem HÄR, Det är mycket viktigt att du får upp din självkänsla, HÄR, hittar du mera tips och råd.
Det är mycket vanligt att vi söker bekräftelse genom att visa både för oss själva och andra att vi kan få den kille/tjej vi vill. För visst är det ju kul då man får känna sig omsvärmad. Men det kan ju börjar snurra iväg lite för hastigt också som jag tycker att det verkar i ditt fall. Det känns lite som att du kanske inte riktigt hinner med. Då är det bäst att stanna upp och fundera vilken väg man ska välja härnäst.
Här kan du läsa ett utdrag från Umo:s sidor om hur man stärker sin självkänsla:
Ungas bästa tips
UMO:s ungdomspanel ger sina bästa tips om hur du kan få bättre självkänsla:
Försök vara extra modig och våga lite mer: våga stå för vad du tycker, våga fråga om sånt du inte vet, våga göra bort dig och våga bjuda på dig själv.
Umgås med personer som du gillar och känner dig trygg med.
Du kan känna sig modigare och starkare om du lyssnar på musik som du tycker mycket om, när du till exempel är på väg till något du känner dig osäker inför, eller gör något som är lite läskigt.
Ge dig själv uppmuntran och tillåt dig att känna dig nöjd när du till exempel har gjort läxan eller ringt ett samtal som kändes jobbigt.
Du kan vara en bra och stöttande vän och själv välja kompisar som uppmuntrar dig och tycker om dig för den du är.
Kramas mycket!
Även om självförtroende och självkänsla inte är samma sak, kan självkänslan växa och utvecklas om du gör saker som du är bra på.
Skriv upp saker som du tycker om hos dig själv.
Skriv upp saker som gör dig glad.
Sätt upp mål för din dag, till exempel att du ska göra något som du tycker om eller något som du aldrig har gjort förut och strunta i om det gick bra eller dåligt, blev fult eller fint.
Självkänslan hör ihop med samvetet. Om du är elak, får du dåligt samvete och mår dåligt. Motsatsen sker om du är en god och snäll människa, då mår du bättre och får också bättre självkänsla.
Sök hjälp hos en psykolog eller kurator om det behövs, till exempel på ungdomsmottagningen.
Kanske inte det svar du tänkte, men det är bara du som vet i ditt hjärta vad du ska göra, vad som känns som det bästa för just dig i just din situation.
Många varma kramar från ungdomsinformatören Sanna