Svenska
21.04.2024
Jag kan inte prata om mina känslor alls fö jag tycker de låter så fel och blir så akward. Jag har varit tillsammans med en kille i ca 1.5 månader å har inte sagt att jag älskar honom (Han har inte sagt det heller) men om jag vill säg det nån gång så låter det så konstigt "jag älskar dig" på svenska, dessutom är min dialekt så ful å de låter bara konstigt. Det är samma sak om jag e ledsen och någon frågar vad som är fel så lpter det bara patetiskt på svenska
Rosanna farg

Ungdomsinformatör Rosanna svarar
23.04.2024
Hej!
Ursäkta att du fått vänta så länge på ditt svar.
Det är inte konstigt eller alls ovanligt att det känns awkward att prata om känslor med sin partner för första gången. Det är antagligen så för de allra flesta människor. Det mesta man gör här i livet kräver övning innan man kan behärska det och bli riktigt bra på det. Att prata om känslor är inget undantag. Också det kräver övning innan det känns naturligt och bekvämt. Ju mer du vågar prata om dina känslor och även fråga andra om hur dom känner desto lättare kommer det blir med tiden. Det är samtidigt ett fantastiskt sätt att öva sig på sin emotionella intelligens och utvecklas socialt men även som vän eller partner. När det väl börjar kännas bekvämt att prata öppet och ärligt om sina känslor kommer det vara en otrolig lättnad och det kommer också leda till att förhållandet känns mer tryggt och bekvämt samt att ni kan börja känna varandra mer på djupet.
Om man vill öva sig i att börja prata om känslor ska man först och främst inte känna sig pressad att göra det. Utan istället ta det steg för steg. Att berätta om sin dag och hur man har mått under dagen är redan ett steg i rätt riktning. Sedan kan man be den andra berätta om sin dag och fråga hur personen mår eller hur hen haft det. Andra sätt är att uttrycka när din partner gör något som får dig att må bra. Om han får dig att skratta kan du säga att du gillar hur rolig han är och hur han får dig att bli på gott humör. Det är också ett sätt att uttrycka känslor. När du känner dig mer varm i kläderna kan du även öppna upp en diskussion om ert förhållande. Du kan berätta hur det känns för dig när ni är tillsammans och fråga honom hur det känns för honom. Sedan kan ni bygga på det därifrån.
Jag förstår att det kan kännas konstigt och obekvämt att säga "Jag älskar dig" till någon för första gången. En sådan sak känns nog pirrig för alla även om man har gjort det i tidigare förhållanden. Det blir säkert inte bättre av att man oftast inte hör frasen "Jag älskar dig" på svenska i vardagen. Om man endast hört engelskans "I love you" i t.ex. filmer eller i låtar så känns nog svenskans "Jag älskar dig" lite töntig. Det känns ju säkert ännu konstigare om man har en specifik dialekt. Då är chanserna ganska små att man hört det sägas så värst ofta i vardagen och därför kanske det tar emot att säga det själv. Men här tror jag också att det främst handlar om att du är ovan i nuläget men det är absolut något du kan öva på.
Du behöver inte ta någon stress över att säga att du älskar honom. Låt istället den känslan växa i dig och när det en vacker dag känns som att du absolut vill säga det så är det bara att köra på. Du kan vara helt säker på att det sista han kommer fokusera på i den stunden är HUR du säger det.
Kram <3
Rosanna