Tacksam för snabbt svar
13.06.2017
Hej! Jag har vet inte hur man ska tvätta underkläderna?? Vilket tvättedel ska man ha för jag har läst på och man kan inte använda sköljmedel vad ska jag ta?? Ska man ha dem i en tvättpåsev(jag vet att bh:ar ska tvättas i en sån) Helen

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
15.06.2017
Hej.
Dina underkläder kan du tvätta precis som du tvättar resten av dina kläder. Följ instruktionerna på tvättlappen som finns i trosorna. På trosor av känsligare material är tvättrådet antagligen att man skall tvätta dem i 40 grader, men trosor av bomull kan oftast tvättas i 60 grader. Sköljmedel använder du om du vill, är du orolig över kemikalierna kan du försöka köpa ett ekologiskt sköljmedel som antagligen är vänligare mot både huden och miljön.
Anledningen till att man brukar lägga bh:ar i tvättpåse är för att bågarna annars lätt kommer ur dem (om de får flaxa fritt) men då det gäller trosor är det nog ingen skillnad.
Lycka till :)
Tessi