Tandborstning
02.08.2017
Hejsan! Kanske lite konstig fråga men hur snabbt efter att man borstat tänderna kan man äta en banan? Och hur snabbt efter att man ätit en banan kan man borsta tänderna? Utan att det är dåligt för tänderna? Hur länge ska man vänta emellan? Eller är det bara juicer som appelsin, oboy och liknande man ska undvika att borsta tänderna direkt före/efter?
Undrar detta eftersom att jag alltid äter frukost direkt jag vaknar tidigt på morgonen för måste få i mig mat då så jag orkar stiga upp, så därför hinner jag bli hungrig ibland innan jag ens är i skolan hur mycket frukost jag än äter så därför skulle jag vilja äta en banan före jag går till skolan så jag hålls mätt lite längre, men brukar alltid borsta tänderna strax före skolan då det passar bäst för mig och min morgonrutin. Så hur får jag att äta en banan att gå ihop med tandborstningen utan att tänderna tar skada?
Tack! Banan

Ungdomsinformatören Liselott svarar
03.08.2017
Hej Banan!
Överlag borde man inte äta inom en halvtimme efter att man borstat tänderna, eftersom de är lite skörare just då. På tex https://svenska.yle.fi/artikel/2012/03/01/tandborstning står det att det gäller främst sura saker, men även söta saker. "Då bakterierna som finns i munnen får tillgång till kolhydrater omvandlar de sockret till syror som angriper emaljen. Syraattacken gör emaljen mjuk och upprepade attacker leder småningom till hål i tänderna. Syraattacken efter en måltid räcker ca en halv timme. Under den tiden ska man undvika att borsta tänderna, eftersom emaljen då är mjuk och lätt tar skada. Men med xylitoltuggummi kan tiden förkortas till ca tio minuter."
Om jag förstått tandläkares instruktioner rätt, så är det mest de frätande ämnena man ska undvika en stund efter tandborstningen. Till frätande ämnen hör sura saker, eftersom syrligt är syror som fräter. Banan är ingen sur frukt, medan just citrusfrukter, bär osv ofta är syrliga - vilket betyder att du även borde undvika smoothies, fruktsoppor och puréer och liknande också en stund efter tandborstningen. Däremot är ju banan väldigt sött (fruktsocker), så då blir de ju syrliga enligt förklaringen ovan. Många mjökprodukter är också ganska sura, som yoghurt, drickbara yoghurtar, fil, sådana där mjölksyrebakterieshottar - och dessutom är de ofta fulla av tillsatt socker.
Men till syrorna hör också kolsyra, det som gör att exempelvis läsk, energidrycker och mineralvatten bubblar, så de ska man överlag helst dricka väldigt sparsamt. Jag hörde till och med om en tandläkare som förbannade dagens "bubbelvatten-lagare" (som man kan ha hemma, nämner inget märke, men de där som man kan köpa patroner och koncentrat till egen maskin du vet) och dagens ungdoms sippande på energidrycker stup i kvarten, för det fräter så otroligt på emaljen.
Sådant som är neutralt eller beskt reagerar följaktligen inte på samma sätt på nytvättade tänder, men i dagens matbutiker finns kanske inte överdrivet mycket sådant, eftersom så mycket är sötat (och för tänderna spelar det inte alltid någon roll om det är socker eller något annat sötningsmedel). Nötter, eventuellt? Kanske det ändå vore enklare att ändra din morgonrutin om du är orolig, och borsta tänderna före frukost. Då behöver du inte bekymra dig om bananen på väg till skolan. Och både frukostrester och bananrester kan du skölja bort med ett par munnar vatten, även om det nu inte blir lika rent som efter tandborstning.
Hälsar Liselott